Første steg
01.12.2023
De ansatte observerer barnehagelektor Gro Walø-Larsen mens hun jobber. Det har ført til nye rutiner rundt måltidet og i garderoben.
M idstuen Kanvas-barnehage i Oslo er en av tre barnehager som har vært med i et forskningsprosjekt med mål om å finne ut hvordan barnehagelektorens arbeid med barn kan brukes for å utvikle barnehagen. Her har de ansatte skygget en barnehageansatt med mastergrad. Det har gitt resultater.
- Vi har endret strukturer, rutiner og handlingsmønstre og har funnet andre måter å jobbe på, forteller barnehagelektor Gro Walø-Larsen.
FORBEDRINGER I SMÅ SKRITT
- Målet vårt er å skape et godt fysisk og psykososialt barnehagemiljø, sier Gro. Hun har mastergrad i barnehagekunnskap. Det har gjort de ansatte mer bevisste på hvordan de selv er.
De ansatte på en avdeling lagde to felles problemstillinger de skulle jobbe med, en knyttet til måltidet og en til garderoben. Hver av de ansatte på avdelingen skygget Gro i seks økter på 120 minutter hver. Etterpå hadde hun skyggesamtaler med de ansatte der de snakket om det de hadde observert.
- De ansatte skulle være oppmerksomme på hva jeg gjorde, og hva jeg ikke gjorde, forteller Gro. Hun lagde en pedagogisk analyse av resultatene der hun trakk inn relevant forskning.
MINDRE STRESS RUNDT MÅLTIDET
- Vi snakket om analysen og kom frem til hva vi ville endre på, såkalte småskrittsforbedringer, forklarer
Gå til mediet- Vi har endret strukturer, rutiner og handlingsmønstre og har funnet andre måter å jobbe på, forteller barnehagelektor Gro Walø-Larsen.
FORBEDRINGER I SMÅ SKRITT
- Målet vårt er å skape et godt fysisk og psykososialt barnehagemiljø, sier Gro. Hun har mastergrad i barnehagekunnskap. Det har gjort de ansatte mer bevisste på hvordan de selv er.
De ansatte på en avdeling lagde to felles problemstillinger de skulle jobbe med, en knyttet til måltidet og en til garderoben. Hver av de ansatte på avdelingen skygget Gro i seks økter på 120 minutter hver. Etterpå hadde hun skyggesamtaler med de ansatte der de snakket om det de hadde observert.
- De ansatte skulle være oppmerksomme på hva jeg gjorde, og hva jeg ikke gjorde, forteller Gro. Hun lagde en pedagogisk analyse av resultatene der hun trakk inn relevant forskning.
MINDRE STRESS RUNDT MÅLTIDET
- Vi snakket om analysen og kom frem til hva vi ville endre på, såkalte småskrittsforbedringer, forklarer


































































































