Advokatbladet
28.04.2017
NAVs fremste oppgave er å forvalte den til enhver tid gjeldende velferdspolitikk. Dette er et enormt mandat, og sakspresset hos de ulike NAV-kontorene er stort. Saksbehandlingen i NAV må likevel være innenfor rammen av forvaltningsloven.
Denne inneholder en rekke regler som har som formål å ivareta privatpersoners rettsikkerhet i møte med den sterke offentlige motpart.
Det er ingen tvil om at det er mange dyktige og kompetente ansatte hos NAV. Det er heller ingen tvil om at det er mange ansatte i NAV som er sitt ansvar bevisst, og som tar saksbehandlingsreglene på alvor.
Jussbuss har flere ganger avdekket skremmende forvaltningspraksis hos NAV som utgjør en stor rettsikkerhetsrisiko for brukerne. Dette gjelder blant annet uholdbar lang saksbehandlingstid, og dårlig saksbehandling i saker der brukere utestenges fra kontorene. Jussbuss klaget i fjor inn en sak til Sivilombudsmannen på vegne av vår klient som hadde blitt utestengt fra sitt NAV-kontor. Sivilom
Gå til medietDet er ingen tvil om at det er mange dyktige og kompetente ansatte hos NAV. Det er heller ingen tvil om at det er mange ansatte i NAV som er sitt ansvar bevisst, og som tar saksbehandlingsreglene på alvor.
Jussbuss har flere ganger avdekket skremmende forvaltningspraksis hos NAV som utgjør en stor rettsikkerhetsrisiko for brukerne. Dette gjelder blant annet uholdbar lang saksbehandlingstid, og dårlig saksbehandling i saker der brukere utestenges fra kontorene. Jussbuss klaget i fjor inn en sak til Sivilombudsmannen på vegne av vår klient som hadde blitt utestengt fra sitt NAV-kontor. Sivilom