Arkitektnytt
03.04.2020
Baren Boris Gleb på den sovejtisk-norske grensa var åpen i 59 berusende dager i 1965. Nylig ble den gjenskapt på festivalen Barents Spektakel i Kirkenes.
«Et hull i jernteppet» ble den kalt. Boris Gleb var mer enn en bar. Med restaurant, kino, utstillinger og kvoteutsalg var Boris Gleb, lokalisert like over på den sovjetiske siden av grensa midt under den kalde krigen, et unikt møtested for russere og nordmenn gjennom to små sommermåneder.
Les merUnder Barents Spektakel i Kirkenes, den 16. utgaven av den politiske kultur- og kunstfestivalen, dannet det visumfrie møtestedet utgangspunkt for årets festivalbar. Øystein Rø fra Transborder Studio utdyper bakgrunnen for prosjektet Boris Gleb 2.0, utført i samarbeid med kunstner- og kuratorkollektivet Pikene på Broen, som også står bak festivalen.
- Boris Gleb sier noe betydningsfullt rundt at grenser kan være noe mer enn bare områder for kontroll, murer og gjerder. Det kan også være møteplasser, sier Rø.
RUBLER, RØDE LYS OG FACE FITNESS
«Druzhba Narodov», brorskap mellom folk. Et stort skilt markerer inngangen til det