Magma
26.09.2017
Målet er bedre helsetjenester. I dagens verden skjer ikke det uten teknologi. Ved å legge stein på stein siden 2004 har Helse Vest IKT AS lyktes i å gjennomføre et teknologisk skift, som er en forutsetning for å sikre vestlendingene det helsetilbudet de har krav på. Men en så omfattende prosess er langt mer enn nye IT-systemer.
TEKNOLOGI GIR store muligheter for både effektivisering av dagens prosesser og det skaper muligheter for fremtidens pasientbehandling, slår administrerende direktør Erik M. Hansen fast.
Helse Vest IKT AS er selskapet som leverer IKT-tjenester til spesialisthelsetjenesten i Helse Vest. På kundelisten står dermed de offentlige sykehusene i regionen, men de leverer også tjenester til de private, ideelle helseaktørene i Helse Vest. Selskapet ble etablert for 13 år siden, da alle IKT-avdelinger i Helse Vest ble slått sammen til ett selskap, som har hovedkontor i Bergen. I dag er 500 ansatte fordelt over hele Vestlandet, og deres felles mål er å sikre at teknologi gjør det mulig å få mest mulig ut av hver helsekrone.
MÅTTE GRUNNRYDDE
Hansen har ledet selskapet siden opprettelsen, og kan legge frem en merittliste som vitner om at han og kollegene ikke har ligget på latsiden.
Ikke alt som er gjort er like synlig. Pasienter ser noe, ved at de får tilgang til nye verktøy, som digital tilgang til egne journaler eller automatisk SMS-påminning om timeavtaler. Ansatte ser noe, gjennom nye datasystemer og terminaler på flere steder enn tidligere.
Men de største løftene er synlig for de færreste. For det første Helse Vest IKT gjorde da de ble opprettet, var å starte en større ryddejobb for å standardisere den basale infrastrukturen, både på for programvare og maskinvare.
- Det var en krevende prosess, og vi fikk mye kjeft. En slik prosess har mange følgefeil, og tilfører egentlig ikke så mange nye funksjonaliteter i førstelinjen. Men det var helt nødvendig å gjøre disse løftene, og det var en forutsetning for å kunne tenke strukturert og strategisk på vår videre utvikling, forteller Hansen.
Gå til medietHelse Vest IKT AS er selskapet som leverer IKT-tjenester til spesialisthelsetjenesten i Helse Vest. På kundelisten står dermed de offentlige sykehusene i regionen, men de leverer også tjenester til de private, ideelle helseaktørene i Helse Vest. Selskapet ble etablert for 13 år siden, da alle IKT-avdelinger i Helse Vest ble slått sammen til ett selskap, som har hovedkontor i Bergen. I dag er 500 ansatte fordelt over hele Vestlandet, og deres felles mål er å sikre at teknologi gjør det mulig å få mest mulig ut av hver helsekrone.
MÅTTE GRUNNRYDDE
Hansen har ledet selskapet siden opprettelsen, og kan legge frem en merittliste som vitner om at han og kollegene ikke har ligget på latsiden.
Ikke alt som er gjort er like synlig. Pasienter ser noe, ved at de får tilgang til nye verktøy, som digital tilgang til egne journaler eller automatisk SMS-påminning om timeavtaler. Ansatte ser noe, gjennom nye datasystemer og terminaler på flere steder enn tidligere.
Men de største løftene er synlig for de færreste. For det første Helse Vest IKT gjorde da de ble opprettet, var å starte en større ryddejobb for å standardisere den basale infrastrukturen, både på for programvare og maskinvare.
- Det var en krevende prosess, og vi fikk mye kjeft. En slik prosess har mange følgefeil, og tilfører egentlig ikke så mange nye funksjonaliteter i førstelinjen. Men det var helt nødvendig å gjøre disse løftene, og det var en forutsetning for å kunne tenke strukturert og strategisk på vår videre utvikling, forteller Hansen.