Nettverk
26.04.2016
Selv om gatelys skinner best om natten, pågår arbeidet som regel om dagen.
Vi i Trondheims-avdelinga til Trønderenergi Elektro holder hovedsakelig på med gatelys, der vi drifter og vedlikeholder gatelyset i flere kommuner og for Statens vegvesen. Når vi jobber i høyden benytter vi gondolbil (liftbil) der vi ikke kan klatre.
Om vi er ute med gondolbilen kan det være ganske mange ordre om dagen avhengig av type jobb. Eller noen ganger natten, for den saks skyld. Hvis området der det må jobbes med gondolbil er mye trafikkert på dagtid, kan det bli nattarbeid. Normalarbeidstida går fra klokka 0700 til 1500.
Vi driver også med feilsøking av gatelys. Da er vi som oftest alene. På en normal dag med feilsøking er det gjerne flere ordre. Av og til får kommunen beskjed at det er mørkt i ei hel gate. Da må vi ut og sjekke. Ett mørkt mastepunkt trenger ikke ha topp prioritert, men hvis det er mørkt ved et gangfelt det kan oppstå farlige situasjoner der for eksempel skolebarn skal krysse veien.
TIMER BAK RATTET. Hvis det konstateres feil på en kabel i bakken må kabelen kobles fra og du må finne en omkoblingsmulighet så det blir lys. Så kommer målebilen vår for nærmere lokalisering av hvor feilen er, før vi kan sende inn graverne, hvorpå vi kan skjøte og koble tilbake slik det var.
Les opprinnelig artikkelOm vi er ute med gondolbilen kan det være ganske mange ordre om dagen avhengig av type jobb. Eller noen ganger natten, for den saks skyld. Hvis området der det må jobbes med gondolbil er mye trafikkert på dagtid, kan det bli nattarbeid. Normalarbeidstida går fra klokka 0700 til 1500.
Vi driver også med feilsøking av gatelys. Da er vi som oftest alene. På en normal dag med feilsøking er det gjerne flere ordre. Av og til får kommunen beskjed at det er mørkt i ei hel gate. Da må vi ut og sjekke. Ett mørkt mastepunkt trenger ikke ha topp prioritert, men hvis det er mørkt ved et gangfelt det kan oppstå farlige situasjoner der for eksempel skolebarn skal krysse veien.
TIMER BAK RATTET. Hvis det konstateres feil på en kabel i bakken må kabelen kobles fra og du må finne en omkoblingsmulighet så det blir lys. Så kommer målebilen vår for nærmere lokalisering av hvor feilen er, før vi kan sende inn graverne, hvorpå vi kan skjøte og koble tilbake slik det var.