SEILmagasinet
28.10.2020
For å kunne bli godkjent i IMOCA-klassen må båten ha en motor som kan gå fem knop i fem timer. Det klarte ikke Sébastien Destremau med sin «Merci».
Mange av Vendee Globe-seilerne er opptatt av miljø og klima, men kun to av 33 deltagere i jorda rundt regattaen har satset på elektrisk fremdrift. Økonomi er en av grunnene.
Les mer- Motoren er plombert, og skal ikke brukes, det er derfor ingen poeng med å bruke tid og kostnader på et nytt fremdriftssystem, fortalte Boris Herrmann til SEILmagasinet tidligere i år. Han seiler «Seaexplorer» og brukte oppkjøringen til regattaen til å seile Greta Thunberg over fra England til USA i fjor. Da ble «Seaexplorer» slept inn og ut av havn av hjelpebåter med elektrisk motor.
25 nautiske mil rekkevidde
En del bruker motoren for å lade batterier, men akslingen er plombert. Motoren er kun for bruk i nødsfall, men kan være viktig for å redde andre seilere. Det er derfor satt ett krav om at motoren skal kunne gå i fem knop i fem timer, uavhengig om hva slags fremdriftssystem den har.
Denne testen missl