Mer enn en ønskedrøm
Det var første tur med et elektrisk drevet fly fra Oslo lufthavn. Flyet er Avinors eget, kjøpt sammen med Norges Luftsportforbund, for å teste elfly under ulike forhold. Flyturen var ikke lang, men markerte starten på en debatt om elflyenes plass som passasjerfly.
I mediene er Avinor og Widerøe entusiastiske, SAS følger med, mens Norwegian er skeptisk. Det er også Norsk Pilotforbund i Parat.
Seniorrådgiver Olav Mosvold Larsen i Avinor leder et stort prosjekt for å få ned utslippene av klimagasser i norsk luftfart. På kort sikt står utskifting til nye og mer energieffektive fly høyest på agendaen. - Vi ser at trafikkveksten er større enn energieffektiviseringen. Dersom man ikke gjør mer enn å skifte ut fly, vil utslippet fra luftfart i beste fall være stabilt og kanskje øke, sier han.
I ti år har Avinor og luftfartsbransjen sett på muligheten for å fase inn bærekraftig biodrivstoff i n