Bedre Skole
16.11.2018
Erling Roland SNU-metoden - mot kollektive atferdsvansker AV HALLVARD HÅSTEIN RÅDGIVER I PEDAGOGISKE FAG Fagbokforlaget 164 sider
Elever kan samarbeide om å gjennomføre negative handlinger. Når dette skjer, kalles det å ha kollektive atferdsvansker. Boka SNU-metoden mot kollektive atferdsvansker av Erling Roland handler om hvordan skoler kan hanskes med denne type utfordringer. Likevel er ikke dette bare en praktisk metodebok. Den er også en type ordbok. Forfatteren lanserer, forklarer og utnytter et egenartet sett av begreper. Disse gjør det enkelt å forstå hans tankemåte og anbefalinger til lærere. Trolig gjør disse uttrykkene det også enklere for lærere å kunne handle hensiktsmessig når disiplinvanskene er store.
Lærerens autoritet, kollektive atferdsvansker med og uten mobbing og sosialt vakuum utgjør tre sentrale størrelser i den tankegangen boka bygger på.
Lærerens autoritet
«En krevende klasse preges av at læreren har tapt sin autoritet til et destruktivt elevkollektiv,» heter det allerede på første tekstside i boka. Langt på vei handler
Gå til medietLærerens autoritet, kollektive atferdsvansker med og uten mobbing og sosialt vakuum utgjør tre sentrale størrelser i den tankegangen boka bygger på.
Lærerens autoritet
«En krevende klasse preges av at læreren har tapt sin autoritet til et destruktivt elevkollektiv,» heter det allerede på første tekstside i boka. Langt på vei handler