Bedre Skole
16.09.2016
En database med detaljerte opplysninger om skoler og elever skal gjøre det lettere å sammenligne danske skoler med hverandre. Det rettes sterk kritikk mot at databasen skal inneholde opplysninger om elevers etniske bakgrunn.
En database med lettfattelig grafikk skal gjøre det lettere å sammenligne danske 1-9 grunnskoler (folkeskoler og privatskoler).
Bak det såkalte «åbenhedsinitiativet» står Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Formålet med initiativet er å utvikle skolene og styrke elevenes læring, men også å tilfredsstille offentlighetens krav på innsyn i offentlige virksomheter, opplyser ministeriet.
I databasen finner interesserte blant annet følgende statistikk for en utvalgt grunnskole:
elevfravær elevenes avgangskarakterer avgangskarakterer sett i sammenheng med skolens sosioøkonomiske bakgrunn og miljø elevenes trivsel og fravær andelen lærere som underviser i det faget/de fagene de har kompetanse i elevmassens sammensetning, blant annet ut fra etnisk bakgrunn Da initiativet ble lansert tidligere i år, uttalte undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V):
- Nye data skal bidra til å fremme diskusjonen om skolens vilkår og utfordringer, og dette er nødvendig dersom vi vil oppnå en bedr
Gå til medietBak det såkalte «åbenhedsinitiativet» står Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Formålet med initiativet er å utvikle skolene og styrke elevenes læring, men også å tilfredsstille offentlighetens krav på innsyn i offentlige virksomheter, opplyser ministeriet.
I databasen finner interesserte blant annet følgende statistikk for en utvalgt grunnskole:
elevfravær elevenes avgangskarakterer avgangskarakterer sett i sammenheng med skolens sosioøkonomiske bakgrunn og miljø elevenes trivsel og fravær andelen lærere som underviser i det faget/de fagene de har kompetanse i elevmassens sammensetning, blant annet ut fra etnisk bakgrunn Da initiativet ble lansert tidligere i år, uttalte undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V):
- Nye data skal bidra til å fremme diskusjonen om skolens vilkår og utfordringer, og dette er nødvendig dersom vi vil oppnå en bedr


































































































