Hus & Bolig
01.11.2021
Mange beboere i sameier og borettslag ønsker å lade bilen hjemme. Det kan være smart at styret koordinerer arbeidet og gjør et samlet fremstøt mot leverandører av ladeløsninger. Da slipper man mange ulike løsninger og en ineffektiv utnyttelse av tilgjengelig strømkapasitet.
I 2018 fikk beboere i sameier en lovfestet rett til å lade elbil og ladbare hybridbiler hjemme. Siden 1. januar i år har også beboere i borettslag rett til dette selv om det ikke er et flertall for å investere i ladepunkter på generalforsamlingen.
- Forutsetningen er at man allerede har en rett til å parkere på sameiets eller borettslagets eiendom, og at sameiet eller borettslaget ikke har en saklig grunn til å nekte, opplyser advokat Annita Magnussen i Huseierne. Departementet åpner for at styret kan nekte hvis det blir for dyrt for den enkelte, hvis det allerede er etablert et tilstrekkelig ladetilbud eller hvis det vurderes å opprette et fullgodt felles ladeanlegg.
- Vi anbefaler at styret i sameiet eller borettslaget tar initiativ til å utrede ladeløsning på vegne av alle beboerne, sier marketing manager Unni Amundsen hos Defa.
KARTLEGG BEHOVET
Det første styret bør gjøre er å kartlegge behovet, mener Amundsen. Hvor mange beboere har elbiler eller ladbare hybridbiler i dag, og hva er sannsynlig behov de neste 2-3 årene? Er det ønske om faste plasser for beboere med l
Gå til mediet- Forutsetningen er at man allerede har en rett til å parkere på sameiets eller borettslagets eiendom, og at sameiet eller borettslaget ikke har en saklig grunn til å nekte, opplyser advokat Annita Magnussen i Huseierne. Departementet åpner for at styret kan nekte hvis det blir for dyrt for den enkelte, hvis det allerede er etablert et tilstrekkelig ladetilbud eller hvis det vurderes å opprette et fullgodt felles ladeanlegg.
- Vi anbefaler at styret i sameiet eller borettslaget tar initiativ til å utrede ladeløsning på vegne av alle beboerne, sier marketing manager Unni Amundsen hos Defa.
KARTLEGG BEHOVET
Det første styret bør gjøre er å kartlegge behovet, mener Amundsen. Hvor mange beboere har elbiler eller ladbare hybridbiler i dag, og hva er sannsynlig behov de neste 2-3 årene? Er det ønske om faste plasser for beboere med l