AddToAny

Ekte kunst

Hvordan ser ekte markedsføring ut i en kunstig intelligent verden?
FORSKERPROFILEN
Å bygge over tid 62
Anlov Peter Mathiesen
Hvordan blir man en av Norges ledende merkevareforskere? Møt professor Lars Erling Olsen, som kombinerer teori, praksis og formidling - med Lego som avkobling.

FORSKNING OG VITEN
Fagleder: 66 Strategisk markedsføring - et bredt fagfelt i 2025
Lars Erling Olsen
God markedsføring er sjelden tilfeldig. Faglederen reflekterer over temaet i dette nummeret av Magma og presenterer de ulike artiklenes tilnærming og innhold. Strategisk markedsføring i dag er dypt forankret i forståelsen av endringer i teknologi, samfunn og forbrukeratferd. Det handler om å se muligheter og utfordringer i samtidens komplekse landskap - og om å tilpasse seg i takt med utviklingen. Felles for alle artiklene du kan lese i dette nummeret, er at de viser hvor komplekst og samtidig kritisk viktig markedsføring har blitt for virksomhetens verdiskaping.

Fra bonus til spillifiseringF 69
Gry Agerup
Jakten på den lojale kunden på tvers av landegrenser. Lojalitetsprogrammer er svært utbredt i dagligvarehandelen, og her sammenlikner forfatteren slike programmer i Norge, Storbritannia og Nederland. Det er stor variasjon i nytenkning, særlig i form av personlig tilpasning, spillifisering og abonnementsløsninger. I Storbritannia og Nederland brukes fler
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt