AddToAny

Eksistensialismens ensomme helt

Eksistensialismens ensomme helt
I motsetning til Jean Paul Sartre stod Albert Camus for en humanistisk fundert eksistensialisme - som godt kan være opprørsk, men som ikke lar seg kombinere med noen totalitær ideologi.
Eksistensialismen er en filosofisk retning som oppsto med danske Søren Kierkegaard på 1840-tallet. Her gis det subjektive forrang fremfor det objektivt vitenskapelige, ettersom vi nå engang opplever verden subjektivt. Kierkegaard forkastet i tråd med dette alskens filosofiske systemer og den tilhørende hang til å ordne verden i form av begreper og logiske resonnementer, fordi man da taper det vesentligste av syne, nemlig vår subjektive oppfatning og trang til å forstå verden som helhet. Filosofiens utgangspunkt må i stedet være vår subjektive opplevelse av det å være til - av å eksistere.

Kierkegaard fikk sine arvtakere, ikke minst i Frankrike hundre år senere, da den karismatiske filosofen Jean-Paul Sartre samlet en krets av tenkere rundt seg. Blant dem var også den unge og lovende Albert Camus.

Til forskjell fra Kierkegaard var de franske eksistensialister gudløse. Og da Sartre i 1945 utga et skrift om eksistensialisme som en form for humanisme, fikk han tommelen opp i humanistkretser.

Humanismen kan ikke bli totalitær

Like fullt er det Camus, og ikke Sartre, jeg vil trekke fram som en humanismens fanebærer i den eksistensialistiske leir. Det skyldes ikke bare at Camus er kommet ufortjent mye i skyggen av Sartre, men først og fremst at Camus var en mer konsekvent humanist, selv om han ikke brukte denne betegnelsen om seg selv.

Sartre og Camus utgjorde et eksistensialismens radarpar, inntil de ble uvenner i 1951. Årsaken var Camus bokessay Opprøreren, der han tok et oppgjør med Moskva-kommunismen spesielt og marxist-leninismen generelt. Det likte Sartre dårlig, og han ble enda mer stemt for å omfavne Moskva-kommunismen enn det han allerede var. Gikk Camus til høyre, fikk han se å gå enda mer til venstre - her gjaldt det å posisjonere seg.

Camus ble imidlertid ikke en del av høyresiden, men insisterte på at han fortsatt tilhørte venstresiden, selv om han ikke var marxist. Camus hadde mot og styrke nok til å gå sine egne veier i en tid da parolen «Enten er du med oss eller mot oss» var vel så fremtredende som i dag.

Mennesker må settes høyere enn prinsipper

I den polariserte debatten som fulgte Frankrikes krigføring i Algerie i siste halvdel av 1950-tallet, fremsto Camus enda mer som et ensomt, tredje alternativ. Da ble han av høyresiden beskyldt for ikke å være patriotisk nok, siden han ikke gikk med på at Algerie skulle forbli en del av Frankrike. At Camus til og med kritiserte den franske hærens metoder for å være like ille som nazistenes, med tortur av krigsfanger og overgrep mot sivile, ble tatt svært ille opp.

Samtidig ble Camus enda mer uglesett av venstresiden fordi han nektet å godta terrorisme som et legitimt våpen i en frigjøringskamp. Som han sa etter å ha mottatt nobelprisen i litteratur i 1957: «I dette øyeblikk plasseres bomber på trikkene i Algerie. Min mor kunne ha vært på en av disse trikkene. Hvis det er rettferdighet, så foretrekker jeg min mor.»

For Camus var det aldri aktuelt å gi abstrakte prinsipper og utopier forrang fremfor konkret eksisterende menneskers ve og vel. Det var dette han i sitt bokessay kritiserte revolusjonshelter helt siden Den franske revolusjon for å ha gjort. Dermed forrådte de sin opprinnelige, sunne opprørske impuls. En humanistisk fundert eksistensialisme kan meget vel være opprørsk, men lar seg ikke kombinere med noen totalitær ideologi.

Politikk er ikke løsrevet fra moral

Slike tanker, og hans uvilje mot å «velge side» i Algerie-spørsmålet, ble av hans samtidige tolket som intellektuell feighet. Men hvem forsvarer i dag t

Les mer

Flere saker fra Fri tanke

HVORDAN TA OPP NOE VANSKELIG?
Fri tanke 14.02.2024
Når verden brenner og barn blir drept, er det vanskelig å føle nok omtanke for alle som trenger det. Hvordan klare å holde fast på denne mest menneskelige egenskapen?
Fri tanke 14.02.2024
- Hvis de bestemmer seg for å gjøre en demon ut av deg så greier de det, sier humanisten Gáspár Békés. Til slutt måtte han flytte utenlands.
Fri tanke 14.02.2024
Den som utforsker kvinnehelse generelt - og kvinners menopause spesielt - kommer fort til følgende konklusjon:
Fri tanke 14.02.2024
Det mest overraskende du kan si på internett er antagelig ikke «fitte» eller «idiot», men «jeg håper det går bra med deg?».
Fri tanke 14.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt