BUSKAP
05.02.2018
Meieribransjen jobber intenst for å møte forbrukernes forventninger om dyrevelferd. Avsløring av kritikkverdige forehold er risiko for merkevarenes omdømme.
Foredragene om dyrevelferd samlet svært mange tilhørere på World Dairy Summit i Belfast i november. Dyrevelferd er et hett tema internasjonalt og utfordringen for bransjen er å møte forbrukernes ønsker om informasjon og dokumentasjon, og en standard i produksjonen som tåler kritisk søkelys. Inntrykket er at forbrukerne er langt mer opptatt av dyrevelferd enn dyrehelse, og at forbrukerne ikke nødvendigvis legger det samme i dyrevelferd som næringen selv gjør. Dyras muligheter til å utfolde en mest mulig naturlig atferd ser ut til å være sentralt i forbrukernes forventninger.
Ømme punkter
Dean Foods er et stort matvarekonsern og det største meieriet i USA med en årlig omsetning på 7,7 milliarder dollar. Jennifer Walker som jobber med omdømme i Dean Food, medga at når det kjøpes melk fra en million melkekyr kan tanken på hendelser som skader omdømmet gi søvnløse netter. Walker sa at forbrukerne ikke bare vil vite om gårdene som leverer melk blir sjekket, men de vil vite hva som blir gjort for å forbedre det som ikke er bra nok. Når ca. 25 prosent av kyrne i amerikansk og europeis
Gå til medietØmme punkter
Dean Foods er et stort matvarekonsern og det største meieriet i USA med en årlig omsetning på 7,7 milliarder dollar. Jennifer Walker som jobber med omdømme i Dean Food, medga at når det kjøpes melk fra en million melkekyr kan tanken på hendelser som skader omdømmet gi søvnløse netter. Walker sa at forbrukerne ikke bare vil vite om gårdene som leverer melk blir sjekket, men de vil vite hva som blir gjort for å forbedre det som ikke er bra nok. Når ca. 25 prosent av kyrne i amerikansk og europeis


































































































