Helsefagarbeideren
26.10.2017
Som helsepersonell er du forpliktet til å melde fra om forhold som kan medføre fare for pasienters eller brukeres sikkerhet. De fleste saker går tjenesteveien og håndteres tilfredsstillende av arbeidsgiver. Men hva gjør du om forholdene ikke blir utbedret?
Siden helsepersonelloven ble innført i 2001 har helsepersonell hatt plikt til å på eget initiativ varsle tilsynsmyndighetene om forhold som truer pasient- eller brukersikkerheten. Som hovedregel skal saken meldes via tjenestevei på arbeidsplassen, og arbeidsgiver sørger for å rapportere videre til Fylkesmannen og Helsetilsynet.
Men som helsepersonell har du også et selvstendig ansvar til å melde fra, uavhengig av hva arbeidsgiver foretar seg, forklarer Hege Kylland som er utdannet vernepleier og jobber som seniorrådgiver i Statens helsetilsyn. Hun behandler tilsynssaker i samarbeid med jurist, og gir råd og veiledning.
- Helsepersonell kan ikke slå seg til ro med å tenke at så lenge andre kjenner til situasjonen, en overordnet eller ledelsen, så er det greit. Man har en plikt til å si ifra, og det skal man gjøre uavhengig av hva arbeidsgiver mener og gjør i saken, påpeker Kylland.
- Det er bedre å melde fra en gang for mye enn for lite. Jo flere meldinger tilsynsmyndighet
Gå til medietMen som helsepersonell har du også et selvstendig ansvar til å melde fra, uavhengig av hva arbeidsgiver foretar seg, forklarer Hege Kylland som er utdannet vernepleier og jobber som seniorrådgiver i Statens helsetilsyn. Hun behandler tilsynssaker i samarbeid med jurist, og gir råd og veiledning.
- Helsepersonell kan ikke slå seg til ro med å tenke at så lenge andre kjenner til situasjonen, en overordnet eller ledelsen, så er det greit. Man har en plikt til å si ifra, og det skal man gjøre uavhengig av hva arbeidsgiver mener og gjør i saken, påpeker Kylland.
- Det er bedre å melde fra en gang for mye enn for lite. Jo flere meldinger tilsynsmyndighet