barnehage.no
16.11.2018
Ja, det handler om mer enn ro i klasserommet, skriver artikkelforfatteren Gruppe- og klasseledelsesprogrammene De Utrolige Årene (DUÅ) og PALS blir kritisert for å være instrumentalistiske. Alberti-Espenes hevder i kronikk av 29.10 d.å.
om jeg forstår ham rett, at vi skolefolk kan se dressurlignende atferdskorrigering der programmene er i bruk. Nei, slik opplever jeg det ikke.
Les merDUÅs skole- og barnehageprogram, som undertegnede er godt kjent med gjennom mange års bruk i Osloskolen, er en universalforebyggende arbeidsmodell, der fundamentet er nettopp å skape gode relasjoner til det enkelte barnet. Personalet som kurses i programmet, deltar i workshopbasert opplæring, med utgangspunkt i egen skolekultur.
Det er ingen mirakelkur.
Samtidig fremmer programmet et viktig tema som alle kan trenge å jobbe med; at barn lærer og utvikler seg bedre i trygge og støttende omgivelser, enn om miljøet preges av voksne uten tilstrekkelig god relasjonskompetanse.
Følg debatten:
15. oktober: Hva er «riktig» oppførsel?
17. oktober: Ja, det kan være ska