Norsk Skogbruk
28.03.2018
Digitalisering og robotisering er ingen revolusjon, men en evolusjon, sa Dag Arthur Aasbø i Borregaard på digitaliserings-forum på Arendalsuka i fjor høst. Det skriver fabrikkdirektør Ole Gunnar Jakobsen under på. Den supermoderne styringsmodellen som ble etablert i 2011, har brukt de siste syv årene på å «falle på plass».
Idéen om nytt driftssenter kom i 2008. - Da hadde vi 16 kontrollrom med hver sin ledelse og kultur. Det var mye å spare på å få alt samlet ett sted, både arbeidsmessig, effekt av synergier, men også for en bedre helhet i driften, forteller Jakobsen om bakgrunnen for moderniseringen av driftssystemet. Her var det altså mye å hente på rasjonalisering, men også mange utfordringer i vente.
TRE MÅL
Borregaard har som mål å utnytte kjent teknologi, men man har innsett at til det trengs kompetanseutvikling på alle nivåer og resultatet blir store organisasjonsendringer. Da Borregaard kjøpte den teknologiske løsningen for det nye driftssystemet, var målet å få størst mulig effekt av investeringen. Slik ble læringen «alle» har gått gjennom etterpå avgjørende for resultatet. Og den har altså tatt lenger tid enn antatt, men i følge Jakobsen har den møysommelige jobben vært en modningsprosess som har gjort at Borregaard nå har et system som er skreddersyd
Gå til medietTRE MÅL
Borregaard har som mål å utnytte kjent teknologi, men man har innsett at til det trengs kompetanseutvikling på alle nivåer og resultatet blir store organisasjonsendringer. Da Borregaard kjøpte den teknologiske løsningen for det nye driftssystemet, var målet å få størst mulig effekt av investeringen. Slik ble læringen «alle» har gått gjennom etterpå avgjørende for resultatet. Og den har altså tatt lenger tid enn antatt, men i følge Jakobsen har den møysommelige jobben vært en modningsprosess som har gjort at Borregaard nå har et system som er skreddersyd


































































































