Frykten for at den akselererende digitaliseringen av banksektoren skal gå på bekostning av jobber, kan være overdrevet. Ifølge Kirsti Merethe Tranby, leder av konsulentfirmaet Deloittes avdeling for nordiske bank- og kapitalmarkedsaktiviteter, vil den neste etappen i bankdigitaliseringen handle mye om individuell kundebehandling.
- Kundene trenger individuell og tilpasset oppfølging. D et blir fokus på kombinasjonen av digitale løsninger og reell kundebehandling, sier Tranby til Finansfokus.
DEN NESTE FASEN
Hun viser til en undersøkelse Deloitte har gjort blant 17 100 bankkunder i 17 land for å måle bankenes digitale engasjement. Et t av funnene er at ulike stadier av kundekontakt vil være den neste utviklingsfasen for digitale banktjenester.
- Det må skje en utvikling i forbrukernes kontakt med banken, i skjæringspunktet teknologi, mennesker og prosess. Teknologien er ikke nyttig uten god teknologiforståelse, sier Tranby.
- Digitaliseringen fjerner altså ikke behovet for ansatte i bankene?
- Teknologien lager nye jobber, og den har laget flere jobber enn de jobbene som er blitt borte.
Tranby sier at omorganisering knyttet