Magma
21.04.2020
Teknologiutvikling skjer så raskt at lovgivere og myndigheter ofte blir hengende etter. Dette kan føre til både mangel på regulering og utdaterte regelverk. Uten tilstrekkelige føringer fra regelverket blir det desto viktigere at ledere tar ansvar for bedriftens teknologiske utvikling.
... Vi tror at ledere og bedrifter som tar beslutninger om sin bruk av teknologi basert på digital etikk, vil oppnå tillit og dermed få et konkurransefortrinn. KUNDENS FORVENTNINGER
Kunder bryr seg i økende grad om hvordan deres personopplysninger og andre data som omhandler dem blir behandlet, og de blir mer oppmerksomme på betydningen av sikkerhet i tjenestene de bruker (KPMG UK, 2019). Samtidig blir kunstig intelligens i økende grad brukt til å fatte beslutninger som mennesker tidligere foretok. Lånekassen har for eksempel tatt i bruk kunstig intelligens i sin bokontroll, der støttemottakerne blir bedt om å bekrefte at de ikke bor sammen med foreldrene sine. Basert på kunnskap fra tidligere gjennomførte kontroller kan Lånekassen mer effektivt målrette kontrollen og finne de studentene som har oppgitt uriktige opplysninger (Lånekassen, 2019).
Forventningene til hva teknologi kan løse, øker i takt med utviklingen innen og kunnskapen om teknologi. Vi kan trekke paralleller til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling - jo mer kunden vet om skadene ved ikke-miljøvennlig produksjon, jo mer forventer de av bærekraftig produksjon. Tilsvarende gjelder personvern og sikkerhet i tjenestene. De siste årene, i forbindelse med at General Data Protection Regulation (GDPR) ble innført, har vi sett at kund
Gå til medietKunder bryr seg i økende grad om hvordan deres personopplysninger og andre data som omhandler dem blir behandlet, og de blir mer oppmerksomme på betydningen av sikkerhet i tjenestene de bruker (KPMG UK, 2019). Samtidig blir kunstig intelligens i økende grad brukt til å fatte beslutninger som mennesker tidligere foretok. Lånekassen har for eksempel tatt i bruk kunstig intelligens i sin bokontroll, der støttemottakerne blir bedt om å bekrefte at de ikke bor sammen med foreldrene sine. Basert på kunnskap fra tidligere gjennomførte kontroller kan Lånekassen mer effektivt målrette kontrollen og finne de studentene som har oppgitt uriktige opplysninger (Lånekassen, 2019).
Forventningene til hva teknologi kan løse, øker i takt med utviklingen innen og kunnskapen om teknologi. Vi kan trekke paralleller til miljøbevissthet og bærekraftig utvikling - jo mer kunden vet om skadene ved ikke-miljøvennlig produksjon, jo mer forventer de av bærekraftig produksjon. Tilsvarende gjelder personvern og sikkerhet i tjenestene. De siste årene, i forbindelse med at General Data Protection Regulation (GDPR) ble innført, har vi sett at kund