Første steg
30.09.2022
Du kan ofte se om et barn trenger spesialpedagogisk hjelp, ut fra fire faktorer.
Det forteller førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Bente Borthne Hvidsten, ved Universitetet i Bergen.
VANSKELIG Å OPPDAGE
Det første er varighet: Har barnet vist en utfordring eller et atferdsmønster over tid? Det andre er frekvens: Skjer det ofte? Det tredje er omgang: Er det flere personer som blir berørt? Mens det fjerde er intensjon: Hva forsøker barnet å si? Hvidsten sier det kan være vanskelig å oppdage barn som trenger ekstra hjelp.
- Har barnet en svak synsnedsettelse og ikke klarer å være med på bordaktiviteter som å perle, kan det oppfattes som atferdsproblemer, mens barnet i realiteten ikke ser hvor perlene skal plasseres på brette
Gå til medietVANSKELIG Å OPPDAGE
Det første er varighet: Har barnet vist en utfordring eller et atferdsmønster over tid? Det andre er frekvens: Skjer det ofte? Det tredje er omgang: Er det flere personer som blir berørt? Mens det fjerde er intensjon: Hva forsøker barnet å si? Hvidsten sier det kan være vanskelig å oppdage barn som trenger ekstra hjelp.
- Har barnet en svak synsnedsettelse og ikke klarer å være med på bordaktiviteter som å perle, kan det oppfattes som atferdsproblemer, mens barnet i realiteten ikke ser hvor perlene skal plasseres på brette