Første steg
08.03.2024
Forsker Kari Killén har 70 års jobberfaring innen ulike felt knyttet til barn. Her er det viktigste hun har lært som dagens barnehagelærere kan ta med seg.
S osionom og forsker emeritus Kari Killén har en 70 år lang karriere innenfor barne- og familievern, barne- og voksenpsykiatri og barnehagefeltet. Nå er den spreke 89-åringen aktuell med ny bok og podkast. Tidlig i karrieren hadde Killén en utdanningsstilling hos tilknytningsteoriens far, John Bowlby, i London - og var to år ved barnepsykiatrisk klinikk ved universitetet i Chicago. For å nevne noe.
Hun deler gjerne det viktigste hun har lært i sin karriere. Kunnskap som dagens barnehagelærere kan ta med seg inn i barnehagehverdagen.
- Men først trenger jeg å si noe om to solide forskningstradisjoner jeg baserer meg på, sier Killén.
TO SOLIDE STOLPER AV FORSTÅELSE
Den ene tradisjonen er tilknytningsforskningen og -teorien hun har arbeidet med siden hun jobbet hos den britiske barnepsykiateren og psykoanalytikeren John Bowlby. Hans teori er at følelsesmessig tilknytning til omsorgsgiveren har en fundamental betydning for barnets kognitive, følelsesmessige og fysiske utvikling. Den andre tradisjonen er forskningen om ulike former for risiko, omsorgssvikt og overgrep.
- Disse to stolpene av forståelse gjør det mulig å komme frem til en helhetsvurdering, som jeg har bygget videre på, sier Killén. Hun har blant annet bidratt til en tverrfaglig videreutdanning ved Toftemosegaard psykologiske institutt i Danmark, der hun foreleser annenhver måned.
Hun mener barnehagelærerne bør tenke på følgende:
1) TILKNYTNING
- Når barn flest starter i barnehagen, er tilknytningen så vidt etablert og dermed sårbar. Ansatte trenger derfor en grundig tilknytningsforståelse. For barn som har det trygt hjemme, kan barnehagen tilby en kompletterende tilknytning. For de som kommer fra utrygge hjem med problemer, kan barneh
Gå til medietHun deler gjerne det viktigste hun har lært i sin karriere. Kunnskap som dagens barnehagelærere kan ta med seg inn i barnehagehverdagen.
- Men først trenger jeg å si noe om to solide forskningstradisjoner jeg baserer meg på, sier Killén.
TO SOLIDE STOLPER AV FORSTÅELSE
Den ene tradisjonen er tilknytningsforskningen og -teorien hun har arbeidet med siden hun jobbet hos den britiske barnepsykiateren og psykoanalytikeren John Bowlby. Hans teori er at følelsesmessig tilknytning til omsorgsgiveren har en fundamental betydning for barnets kognitive, følelsesmessige og fysiske utvikling. Den andre tradisjonen er forskningen om ulike former for risiko, omsorgssvikt og overgrep.
- Disse to stolpene av forståelse gjør det mulig å komme frem til en helhetsvurdering, som jeg har bygget videre på, sier Killén. Hun har blant annet bidratt til en tverrfaglig videreutdanning ved Toftemosegaard psykologiske institutt i Danmark, der hun foreleser annenhver måned.
Hun mener barnehagelærerne bør tenke på følgende:
1) TILKNYTNING
- Når barn flest starter i barnehagen, er tilknytningen så vidt etablert og dermed sårbar. Ansatte trenger derfor en grundig tilknytningsforståelse. For barn som har det trygt hjemme, kan barnehagen tilby en kompletterende tilknytning. For de som kommer fra utrygge hjem med problemer, kan barneh