Første steg
01.12.2023
Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.
Helse og trivsel er to viktige elementer i hverdagen i norske barnehager. I forskningsprosjektet Inkluderende og helsefremmende rom i barnehagen (2015-2020) har vi forsket på hvordan barn i barnehagen selv oppfatter sin hverdag, og hva de tenker er viktig for at de skal ha det bra. Her deler vi noen av de sentrale funnene fra en ny fagfellevurdert artikkel om hva barn opplever som gode rom for helse og trivsel (Åmot & Ytterhus, 2022).
HAR SNAKKET MED BARN
Den norske rammeplanen for barnehagen legger i del 1 vekt på at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon, og at barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing (Kunnskapsdepartementet, 2017). Barnehager har de siste årene jobbet mye med dette på ulike måter. I vår forskning har vi snakket med barn om deres hverdagsliv. Nasjonalt består barnegruppene i barnehagen av et mangfold av barn, hvor ca. 3 prosent av barna har utfordringer på en slik måte at de mottar spesialpedagogisk hjelp. I tillegg er det flere som har behov for individuelt tilpassede tilbud i ulik grad, samt barn som kan beskrives å være i utsatte livsposisjoner.
FORSKNINGSMETODE
Vi har lagt vekt på å kommunisere med dette mangfoldet av barn, og vi har dannet forskergrupper bestående av barn i alderen fire og fem år, med og uten funksjonsnedsettelser, både i by og bygd og i ulike typer barnehager. Vi har snakket med 24 barn i seks grupper, der 8 barn hadde funksjonsnedsettelser eller behov for spesialpedagogisk hjelp. Vi var to erfarne forskere med i samtlige seks grupper. Et utvalgskriterie i studien var at barna hadde tilstrekkelig utviklet symbolspråk som gjorde det mulig for en som ikke kjenner barne
Gå til medietHAR SNAKKET MED BARN
Den norske rammeplanen for barnehagen legger i del 1 vekt på at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon, og at barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing (Kunnskapsdepartementet, 2017). Barnehager har de siste årene jobbet mye med dette på ulike måter. I vår forskning har vi snakket med barn om deres hverdagsliv. Nasjonalt består barnegruppene i barnehagen av et mangfold av barn, hvor ca. 3 prosent av barna har utfordringer på en slik måte at de mottar spesialpedagogisk hjelp. I tillegg er det flere som har behov for individuelt tilpassede tilbud i ulik grad, samt barn som kan beskrives å være i utsatte livsposisjoner.
FORSKNINGSMETODE
Vi har lagt vekt på å kommunisere med dette mangfoldet av barn, og vi har dannet forskergrupper bestående av barn i alderen fire og fem år, med og uten funksjonsnedsettelser, både i by og bygd og i ulike typer barnehager. Vi har snakket med 24 barn i seks grupper, der 8 barn hadde funksjonsnedsettelser eller behov for spesialpedagogisk hjelp. Vi var to erfarne forskere med i samtlige seks grupper. Et utvalgskriterie i studien var at barna hadde tilstrekkelig utviklet symbolspråk som gjorde det mulig for en som ikke kjenner barne