Siden 2012 har fire bussjåfører mistet livet på jobb, to av dem nå i vinter. Tre er hardt skadet. En sjåfør måtte amputere begge bena etter en ulykke i vinter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
FATALT: Sjåførenei bybussene som kolliderte på Ullensaker 17. november hadde små sjanser til overlevelse. Bare blikk beskytter føreren. En omkom, en ble hardt skadd.
Statens vegvesen
Møtte departementet
Onsdag møtte hovedverneombud Harald Sehm og hovedtillitsvalgt Ove A. Solberg fra Nettbuss i Samferdselsdepartementet. På agendaen var førersikkerhet i by- og forstadsbusser klasse I og II.
Dette er den typen busser der fører sitter lavt, motoren sitter bak og kun blikkplater skiller fører og møtende trafikk.
Hovedverneombud Harald Sehm har jobbet i lang tid overfor både departementet, og bestillerselskaper for å få på plass bedre sikkerhet for kollegene i førerhusene på bybussene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
TÅLER LITE: - Selv