Arkitektur N
29.10.2021
Prostneset havneterminal syr sammen by og havn og et veldig komplekst program på en original og - stort sett - velfungerende måte.
Prostneset havneterminal har gjennom det offentlige ordskiftet fått mange tilnavn de siste årene, som Operataket, Påtryneterminalen og Katedral for de reisende. Navnene mer enn antyder at opplevelsene av dette bygget har vært blandede, med karakteristikker helt i ytterpunktene, både bra og dårlig. Dette er nok fordi bygningen skal løse veldig mange oppgaver, hvor noe fungerer bra og noe annet mindre bra. Bygningen har også flere ulike estetiske egenskaper der noen er lettere å like enn andre.
For i motsetning til både operaen i Bjørvika og Ishavskatedralen er dette et prosjekt med svært mange formål: Dette er en HUB, og til tross for sin relativt beskjedne størrelse rommer bygningsmassen utrolig mange funksjoner. Huset skal fungere som en terminal for hurtigruta, hurtigbåtene og regionbussene. Men det skal også romme kontorer, treningssenter, restaurant, kaffebar, butikk med mer. Dette mangfoldige programmet er satt sammen på en tomt hvor svært mange hensyn gjør seg gjeldende:
Trafikkbildet, omkringliggende bebyggelse, kulturhistoriske hensyn og lokalklima stiller alle ulike krav. Disse kravene har blitt adressert gjennom en arkitektur som hverken er innlysende eller uten videre opplagt. Men en
original løsning er det.
Og muligens var det nettopp dette originale konseptet som gjorde at Spacegroup kom seirende ut av den internasjonale arkitektkonkurransen som ble utlyst våren 2002. .
En flyplass for båtene. Selv om prosjektet kan oppfattes som ett byggverk, er det kanskje mer riktig å forstå det som et bykvartal på cirk
Gå til medietFor i motsetning til både operaen i Bjørvika og Ishavskatedralen er dette et prosjekt med svært mange formål: Dette er en HUB, og til tross for sin relativt beskjedne størrelse rommer bygningsmassen utrolig mange funksjoner. Huset skal fungere som en terminal for hurtigruta, hurtigbåtene og regionbussene. Men det skal også romme kontorer, treningssenter, restaurant, kaffebar, butikk med mer. Dette mangfoldige programmet er satt sammen på en tomt hvor svært mange hensyn gjør seg gjeldende:
Trafikkbildet, omkringliggende bebyggelse, kulturhistoriske hensyn og lokalklima stiller alle ulike krav. Disse kravene har blitt adressert gjennom en arkitektur som hverken er innlysende eller uten videre opplagt. Men en
original løsning er det.
Og muligens var det nettopp dette originale konseptet som gjorde at Spacegroup kom seirende ut av den internasjonale arkitektkonkurransen som ble utlyst våren 2002. .
En flyplass for båtene. Selv om prosjektet kan oppfattes som ett byggverk, er det kanskje mer riktig å forstå det som et bykvartal på cirk