Første steg
03.12.2021
Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie.
Veiledningskompetanse har fått økt oppmerksomhet de siste årene. Det knyttes i profesjonssammenheng til evnen en yrkesutøver har til å håndtere en ansatt i arbeidspraksis og et samfunn i endring. I barnehagelærerutdanningen og videreutdanning i veiledning for praksislærere (VVPB801) ligger det føringer for hvordan barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere studenter til å utøve barnehagelæreryrket i et samfunn preget av mangfold og endring (Kunnskapsdepartementet, 2018a).
Praksislærere i barnehagelærerutdanningen får tilbud om VVPB801 for å møte kravet til praksislærernes veiledningskompetanse (Kunnskapsdepartementet, 2018b). Kurset gir innføring i tre veiledningsmodeller, modellenes teoretiske forankring og etikk.
I denne artikkelen har vi tatt for oss gestaltveiledning og praksislærernes opplevelse og erfaring av denne formen for veiledning. Vår problemstilling er hvilken opplevelse og erfaring har praksislærerne med gestaltveiledning? Et av kravene på veiledningsstudiet er individuell gestaltveiledning med faglærer. Etter samtalen skriver praksislærerne et refleksjonsnotat om sine opplevelser og erfaringer med veiledningen.
ETISK BEVISSTHET
I studiet arbeider studentene mye med etikk. Etisk bevissthet innebærer at veileder både er klar over den makten hun har, og hvordan hun møter den andre. Vi er alle født med en sårbarhet som utfordres i møte med den andre (Lévinas & Aarnes, 2004). I veiledningen må veileder ta vare på veisøkers sårbarhet. Et etisk dilemma i denne sammenheng er forskjellen på gestaltterapi og gestaltveiledning. I gestaltterapi arbeider vi med bearbeidelse av tidligere hendelser i livet, mens i gestaltveiledning jobber vi med aktuelle problemstillinger og utfordringer (Dyrkorn & Dyrkorn, 2010).
Gå til medietPraksislærere i barnehagelærerutdanningen får tilbud om VVPB801 for å møte kravet til praksislærernes veiledningskompetanse (Kunnskapsdepartementet, 2018b). Kurset gir innføring i tre veiledningsmodeller, modellenes teoretiske forankring og etikk.
I denne artikkelen har vi tatt for oss gestaltveiledning og praksislærernes opplevelse og erfaring av denne formen for veiledning. Vår problemstilling er hvilken opplevelse og erfaring har praksislærerne med gestaltveiledning? Et av kravene på veiledningsstudiet er individuell gestaltveiledning med faglærer. Etter samtalen skriver praksislærerne et refleksjonsnotat om sine opplevelser og erfaringer med veiledningen.
ETISK BEVISSTHET
I studiet arbeider studentene mye med etikk. Etisk bevissthet innebærer at veileder både er klar over den makten hun har, og hvordan hun møter den andre. Vi er alle født med en sårbarhet som utfordres i møte med den andre (Lévinas & Aarnes, 2004). I veiledningen må veileder ta vare på veisøkers sårbarhet. Et etisk dilemma i denne sammenheng er forskjellen på gestaltterapi og gestaltveiledning. I gestaltterapi arbeider vi med bearbeidelse av tidligere hendelser i livet, mens i gestaltveiledning jobber vi med aktuelle problemstillinger og utfordringer (Dyrkorn & Dyrkorn, 2010).