For samfunnet er utdanning nøkkelen til kvalifisert arbeidskraft. For mange unge mennesker er utdanning inngangsbilletten til arbeidsmarkedet. Fordi samfunnet bruker betydelige ressurser på utdanning, er det nærliggende å være opptatt av kvaliteten i høyere utdanning. Men hva er egentlig kvalitet i denne sammenheng?
Det kan se ut som om hvor mange studenter utdanningsinstitusjonene får gjennom på normert tid, er viktigere enn hva studentene lærer. Hilde Larsen Damsgaard Dosent, USN
I dagens utdanningssystem handler kvalitet stadig oftere om det vi kan telle. Det legges vekt på målbarhet, effektivitet og nytte, og søkelyset rettes mot studiepoengproduksjon, gjennomstrømming og publiseringspoeng.
Kvalitet kvantifiseres. Satt på spissen kan det se ut som om hvor mange studenter utdanningsinstitusjonene får gjennom utdanningen på normert tid, er viktigere enn hva studentene lærer, og hvordan de utvikler seg i løpet av utdanningen.
Kvalitet er rett og slett ofte ensbetydende med flere og fortere uten at det nødvendigvis betyr bedre, og uten at det rettes et kritisk blikk mot konsekvensene av en kvalitetsforståelse preget av regnsk