- Jeg mener sykepleiere innen akademia bør få satt av lengre perioder til forskning heller enn å forsøke å skvise dette inn mellom undervisning og veiledning.
Det er et av forslagene til Lill Sverresdatter Larsen, som er leder i Norsk Sykepleierforbund (NSF), etter å ha fått presentert resultatene av undersøkelsen.
«Driftsoppgaver tar overhånd»
Et flertall av respondentene har gått til stillinger innen universitets- og høyskolesektoren, der de ofte sliter med å finne tid til egen forskning mellom andre og mer presserende oppgaver.
«Driftsoppgaver i utdanningen tar helt overhånd», skriver en.
«Tiden blir spist av opp av planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning - samt mye arbeid med administrasjon og logistikk», kommenterer en annen.
Et praktisk fag
NSF-leder Larsen mener det er flere ting som kan og bør gjøres for å bedre forskningsvilkårene:
- For det første må universitetene ta høyde for at sykepleie også er et praktisk fag, sier hun.
- Det er stor forskjell på hvor mye tid som kreves for å gi praktisk veiledning sammenliknet med teoretisk undervisning på campus.
Larsen har selv doktorgrad og er dermed blant respondentene i spørreundersøkelsen. Hun jobbet som førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø etter sin disputas i 2017. Hun forteller at hun da kunne oppleve at forskningstid kunne være å ha én ledig time til egen forskning mellom to veiledningstimer til studenter ute i praksis.
- Det sier seg selv at det ikke fungerer.
Tverrfaglig satsing
Noe annet Larsen mener kan styrke sykepleieres forskningsmuligheter, er e