Det enkelte barn kan ha stort utbytte av å gå i barnehager med høy kvalitet, blant annet når det gjelder språkutvikling, sosial kompetanse og vennskapsrelasjoner. I forskningen blir det understreket at utbyttet stiger med økende kvalitet. (Bauchmuller, Gørtz og Rasmussen 2011). Tre faktorer har vesentlig betydning for høy kvalitet i barnehagen:
1) antall ansatte per barn
2) pedagogtetthet
3) ansattes evne til å spille en god voksenrolle i møte med det enkelte barn
Denne artikkelen bygger på innspill fra 92 respondenter som besvarte en spørreundersøkelse om voksenrollen i barnehagen. Antall respondenter er for lavt til å kunne generalisere en sannhet om en hel sektor, men du som leser får et utgangspunkt å tenke videre fra.
Hensikten med artikkelen er at lesere får økt bevissthet om egen og kollegaers utøvelse av voksenrollen i egen barnehage.
Temaer i undersøkelsen
Respondentene tok stilling til 16 påstander på områdene 1) vennskap, 2) lekekamerat, 3) personalets deltagelse i lek, 4) å lese for barn og 5) personalets samhandling med barn. Ut ifra hvor riktig påstanden var for respondentene, skalerte de påstandene fra 1-10. Score med verdi 6 eller høyere er tolket til enige i påstanden, mens score med verdi 4 eller lavere er tolket til uenige.
Funn fra spørreundersøkelsen
Alle tallene som presenteres, er avrundet til nærmeste hele tall. Besvarelser med verdien 5 er utelatt fra tabellene, men nyttet i beregning av gjennomsnittsscore. Beregning av gjennomsnittscore er gjort ved å summere all score (1-10) på alle