Magasinet for fagorganiserte
20.04.2024
Det er flott at Hongkong-konvensjonen endelig er vedtatt, mener Fellesforbundets Mohammad Afzal: - Men nå gjelder det å følge med på at den blir fulgt opp.
NOE SKAL BLI GRØNT ... Alt er ikke like ille i shipbreakingområdet. Det er forskjell på opphuggeriene, og noen få er allerede «grønne», forteller huggerne oss. Dette ønsker de at alle skal bli, for det er en ganske annen verden. Ikke bare får alle forskriftsmessig sikkerhetsutstyr - de får sikkerhetsopplæring.
«Grønne» opphuggerier betyr at de følger forskriftene fra «Hongkongkonvensjonen», som har navn etter stedet der FNs sjøfartsorganisasjon IMO arrangerte et møte i 2009. Konvensjonen pålegger blant annet alle som driver med skipsopphugging å ha alle arbeidere registrert, noe som vil være en stor overgang i en bransje med mye løsarbeid. Det kan også lette fagorganiseringen, siden det blir vanskeligere å kaste ut «bråkmakere». I tillegg skal alle arbeidere ha sikkerhetsopplæring og alle arbeidsplasser forsva
Les opprinnelig artikkel«Grønne» opphuggerier betyr at de følger forskriftene fra «Hongkongkonvensjonen», som har navn etter stedet der FNs sjøfartsorganisasjon IMO arrangerte et møte i 2009. Konvensjonen pålegger blant annet alle som driver med skipsopphugging å ha alle arbeidere registrert, noe som vil være en stor overgang i en bransje med mye løsarbeid. Det kan også lette fagorganiseringen, siden det blir vanskeligere å kaste ut «bråkmakere». I tillegg skal alle arbeidere ha sikkerhetsopplæring og alle arbeidsplasser forsva