AddToAny

Det er ikke egne kriser man kommer sterkere ut av - det er andresR

«Vi har jo tenkt på scenarioer, men ingen kunne forberedt oss på at alt bare skulle stoppe over natten.» Slik beskrev en leder i et reiselivsselskap situasjonen de stod i våren 2020.
Selskapet hadde investert i et nytt konsept som skulle lanseres den sommeren. Men den globale reiselysten kjølnet, konseptet ble lagt på is - og ligger der fortsatt. I stedet for å satse på europeiske turister i Asia måtte de fokusere på nordmenns reiser i Norge.
Koronapandemien gav mange ledere slike ufrivillige lynkurs i omstilling. I møte med avstandsbegrensninger, fjernarbeid og mobilitetsbegrensninger responderte handels- og tjenestenæringen med innovasjon og omstilling. Virkes medlemsundersøkelser og forskningsprosjekt presentert i denne utgaven av Magma viser at innovasjons- og omstillingsaktivitet forekom hyppig under pandemien, og hyppigere blant virksomheter som opplevde omsetningssvikt.
Mye av denne aktiviteten gjaldt innføring av etablert teknologi. QR-koder fikk sin renessanse på restaurantbord. 28 retailkjeder som aldri før hadde hatt nettbutikk gikk online i løpet av pandemien. Microsoft Teams femdoblet brukermassen fra 20 millioner daglige brukere i november 2019 til 115 millioner ett år senere. Digitale menyer og bestillingsverktøy i serveringsbransjen byr på muligheter for nye kundeopplevelser. Fjernarbeid og fjernmøter kjennetegner en ny arbeidshverdag med økt fleksibilitet. Videokonsultasjoner, enten
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt