NJF-magasinet
30.06.2021
Tidligere sjefsøkonom i LO, Stein Reegård, mener det er problematisk om juristene alene, og ikke politikerne, definerer handlingsrommet i EØS. - Jussen misbrukes, fastslår han.
1. juni vedtok Stortinget, med 43 mot 42 stemmer, å gjøre EUs fjerde jernbanepakke til en del av norsk lov. Dagen før hadde Norsk Jernbaneforbunds leder, Jane B. Sæthre, stått foran Stortinget - ikledd sørgebånd på venstre arm - og slått fast at det skal letes med lys og lykte etter handlingsrom.
- Nå må vi tenke framover. Nå er det å leite etter gode allierte som kan hjelpe oss og finne smutthull. Vi ha en jernbanepolitikk som er tilpasset vårt behov, sa Sæthre.
Jussen misbrukes
Og hun får støtte fra LOs tidligere sjeføkonom, Stein Reegård, i at det er både smutthull og handlingsrom. Reegård har siden 2017 arbeidet med å se på hvordan handlingsrommet i EØS blir brukt. Han mener jurister og diplomater har mye kunnskap om prosessene.
Det politiske handlingsrommet er det atskillig færre som har oversikt over.
Reegård har ikke sett så mye på jernbanereformen så langt. Men han mener å se likhetstrekk med Hjelmeng-prosessen.
- J
Les opprinnelig artikkel- Nå må vi tenke framover. Nå er det å leite etter gode allierte som kan hjelpe oss og finne smutthull. Vi ha en jernbanepolitikk som er tilpasset vårt behov, sa Sæthre.
Jussen misbrukes
Og hun får støtte fra LOs tidligere sjeføkonom, Stein Reegård, i at det er både smutthull og handlingsrom. Reegård har siden 2017 arbeidet med å se på hvordan handlingsrommet i EØS blir brukt. Han mener jurister og diplomater har mye kunnskap om prosessene.
Det politiske handlingsrommet er det atskillig færre som har oversikt over.
Reegård har ikke sett så mye på jernbanereformen så langt. Men han mener å se likhetstrekk med Hjelmeng-prosessen.
- J