Bedre Skole
10.06.2016
Mange elever setter seg høye, faglige mål. Det er i seg selv positivt, men når målet er å få toppkarakterer på hver eneste 5prøves, blir det lite rom for prøving og feiling, som er grunnlaget for utvikling i faget.
Lærere arbeider for at innholdet i fagene skal ha en verdi ut over karakterene. Elevene skal oppleve fagene som meningsskapende. De skal vokse som mennesker, utvikle akademisk og yrkesfaglig kompetanse og bli (ut)dannet. Ikke minst skal de oppleve at iherdig innsats, utholdenhet og engasjement ikke nødvendigvis gir full uttelling på karakterskalaen på kort sikt, men at det allikevel er veien å gå for å utvikle sin kompetanse i faget på lang sikt.
Psykolog Carol Dweck ved Stanford University har forsket på elevers motivasjon for å lære i skolen. Elevene ble utsatt for oppgaver som var for vanskelige for deres kompetansenivå. Resultatene viste at elevene i hovedsak brukte to strategier i vurderingssituasjoner i skolen, og at strategiene var basert på tankene elevene hadde om sine egne evner i faget. Hun beskriver dette som fixed og growth mindset.
5Fiäed mindsets Elever med et såkalt fixed mindset opplevde total frustrasjon da de skulle løse oppgavene. De reagerte med å si at de ville unngå, ikke møte til, eller jukse i lignende fremtidige vurderingssituasjoner. Dweck fant at disse elevene hadde f
Gå til medietPsykolog Carol Dweck ved Stanford University har forsket på elevers motivasjon for å lære i skolen. Elevene ble utsatt for oppgaver som var for vanskelige for deres kompetansenivå. Resultatene viste at elevene i hovedsak brukte to strategier i vurderingssituasjoner i skolen, og at strategiene var basert på tankene elevene hadde om sine egne evner i faget. Hun beskriver dette som fixed og growth mindset.
5Fiäed mindsets Elever med et såkalt fixed mindset opplevde total frustrasjon da de skulle løse oppgavene. De reagerte med å si at de ville unngå, ikke møte til, eller jukse i lignende fremtidige vurderingssituasjoner. Dweck fant at disse elevene hadde f