Arkitektnytt
17.12.2021
God design handler om mer enn pene produkter. Arbeidet, ideene og diskusjonene på sløydrommet har omtrent like mye verdi som selve produktet, mener to nyetablerte designstudioer.
Norsk design er ofte forbundet med enkelhet, kvalitet, funksjon og holdbarhet. Slike kjennetegn bygger på rike håndverkstradisjoner her i landet, der selve historien og nærheten til produktet stadig blir mer vektlagt hos designere i dagens møbelproduksjon.
De fleste norske møbeldesignere starter sin karriere på sløydrommet hvor håndverkstradisjonene videreføres. Arkitektnytt har snakket med unge designere fra to nyetablerte designstudioer hvor sløydsalen knyttet dem sammen.
NY NORSK DESIGNKONKURRANSE
Tidligere i år ble vinnerne av designkonkurransen til Fram Oslo og Håndverk+ annonsert. Seieren gikk til det nyetablerte designstudioet Ytre, som nå får deres vinnerprodukt «Skave», inspirert av byggeteknikk på Vestlandet, satt i produksjon av Fram Oslo.
- Det var ikke forventet! Men veldig, veldig gøy, forteller den entusiastiske designstudenten Ayla Gürsoy, som sammen med Njål Hatteberg og Taran Neckelmann står bak Ytre.
Sammen har de klart å få sitt første produkt ut fra sløydsalen og inn i produksjon på noen få måneder.
- Vi hadde en veldig fin prosess i arbeidet med konkurransen. Temaet for oppgaven var ornamentikk, noe vi synes var en fin oppgave da vi hadde en unnskyldning til å jobbe med noe som ofte blir sett på som overflødig, men som også er av verdi, forteller Gürsoy.
Bakteppet fo
Gå til medietDe fleste norske møbeldesignere starter sin karriere på sløydrommet hvor håndverkstradisjonene videreføres. Arkitektnytt har snakket med unge designere fra to nyetablerte designstudioer hvor sløydsalen knyttet dem sammen.
NY NORSK DESIGNKONKURRANSE
Tidligere i år ble vinnerne av designkonkurransen til Fram Oslo og Håndverk+ annonsert. Seieren gikk til det nyetablerte designstudioet Ytre, som nå får deres vinnerprodukt «Skave», inspirert av byggeteknikk på Vestlandet, satt i produksjon av Fram Oslo.
- Det var ikke forventet! Men veldig, veldig gøy, forteller den entusiastiske designstudenten Ayla Gürsoy, som sammen med Njål Hatteberg og Taran Neckelmann står bak Ytre.
Sammen har de klart å få sitt første produkt ut fra sløydsalen og inn i produksjon på noen få måneder.
- Vi hadde en veldig fin prosess i arbeidet med konkurransen. Temaet for oppgaven var ornamentikk, noe vi synes var en fin oppgave da vi hadde en unnskyldning til å jobbe med noe som ofte blir sett på som overflødig, men som også er av verdi, forteller Gürsoy.
Bakteppet fo