AddToAny

Den digitale broen til et smartere samfunn

Den digitale broen til et smartere samfunn
Den femte og sjette desember samlet Statens Vegvesen og Standard Norge studenter, ingeniører og programutviklere til et «Open Lab Hackaton» i regi av buildingSMART. Målet var å lete fram konsepter for hvordan den «Digitale tvillingen» av broen over Bjørnafjorden best kan utnyttes gjennom dens livssyklus. Det ble en stor suksess.
Stortingets har lenge hatt en ambisjon om en ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand. Det er av stor verdi for nasjonen Norge å få flere og større sammenhengende bo, service og arbeidsmarkeder langs kysten, og samtidig korte ned reisetiden fra 21 til 11 timer. Dette har stor betydning for alle kystens innbyggere, turismen, næringslivet, næringene, logistikken og generelt sett økt mobilitet. Noe som er avgjørende for et smartere samfunn.
ÅPEN ARENA FOR FELLES INNOVASJON
Ved å benytte buildingSMART nøytrale arenaer for standardisering og innovasjon, har Statens Vegvesen valgt en smidig og rask vei for å nå målene i byggenæringens felles digitale veikart. Et veikart laget for at en samlet byggenæring skal bindes sammen av en konsistent informasjons- og dataflyt, og at den voksende mengden applikasjoner «snakker» sammen og er i stand til å nyttiggjøre seg hverandres respektive data.
I korte trekk fungerte Statens Vegvesen i denne sammenhengen som en «hovedbehovs-eier» med et kon
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt