Byggfakta
05.02.2019
Den femte og sjette desember samlet Statens Vegvesen og Standard Norge studenter, ingeniører og programutviklere til et «Open Lab Hackaton» i regi av buildingSMART. Målet var å lete fram konsepter for hvordan den «Digitale tvillingen» av broen over Bjørnafjorden best kan utnyttes gjennom dens livssyklus. Det ble en stor suksess.
Stortingets har lenge hatt en ambisjon om en ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand. Det er av stor verdi for nasjonen Norge å få flere og større sammenhengende bo, service og arbeidsmarkeder langs kysten, og samtidig korte ned reisetiden fra 21 til 11 timer. Dette har stor betydning for alle kystens innbyggere, turismen, næringslivet, næringene, logistikken og generelt sett økt mobilitet. Noe som er avgjørende for et smartere samfunn.
ÅPEN ARENA FOR FELLES INNOVASJON
Ved å benytte buildingSMART nøytrale arenaer for standardisering og innovasjon, har Statens Vegvesen valgt en smidig og rask vei for å nå målene i byggenæringens felles digitale veikart. Et veikart laget for at en samlet byggenæring skal bindes sammen av en konsistent informasjons- og dataflyt, og at den voksende mengden applikasjoner «snakker» sammen og er i stand til å nyttiggjøre seg hverandres respektive data.
I korte trekk fungerte Statens Vegvesen i denne sammenhengen som en «hovedbehovs-eier» med et kon
Gå til medietÅPEN ARENA FOR FELLES INNOVASJON
Ved å benytte buildingSMART nøytrale arenaer for standardisering og innovasjon, har Statens Vegvesen valgt en smidig og rask vei for å nå målene i byggenæringens felles digitale veikart. Et veikart laget for at en samlet byggenæring skal bindes sammen av en konsistent informasjons- og dataflyt, og at den voksende mengden applikasjoner «snakker» sammen og er i stand til å nyttiggjøre seg hverandres respektive data.
I korte trekk fungerte Statens Vegvesen i denne sammenhengen som en «hovedbehovs-eier» med et kon