SKOG
13.06.2021
Flere av de gamle veiene i Øyerfjellet var opprinnelig ferdselsårer fra gårdene i bygda og opp til setrene.
I dag blir de hovedsakelig benyttet av hytteturister og den store hytteutbyggingen i kommunen har ført til mer bruk av veiene og økt behov for vedlikehold.
John Nermo, styreleder i veiselskapet Lie Hornsjøveien, forteller at de opprettet den aller første bompengeløsningen allerede på sekstitallet. Den gangen var bommen betjent av en vokter som bodde like ved veikanten og som åpnet for hver bil som kom.
Etter dette har de testet både selvbetjente bompengekasser og betalingsautomater. Problemet med disse løsningene var imidlertid at mange besøkende rett og slett snek seg unna å betale bompengene.
Veiselskapet kjøpte derfor inn en automatisk veibom med betalingsautomat. Men med den enorme tilstrømningen av hytteturister som de har hatt i Øyerfjellet de siste årene, oppdaget de raskt at heller ikke dette var en holdbar løsning i lengden.
- Betalingsautomatene blir for trege når det er mye trafikk. Vi måtte derfor forsøke å finne and
Gå til medietJohn Nermo, styreleder i veiselskapet Lie Hornsjøveien, forteller at de opprettet den aller første bompengeløsningen allerede på sekstitallet. Den gangen var bommen betjent av en vokter som bodde like ved veikanten og som åpnet for hver bil som kom.
Etter dette har de testet både selvbetjente bompengekasser og betalingsautomater. Problemet med disse løsningene var imidlertid at mange besøkende rett og slett snek seg unna å betale bompengene.
Veiselskapet kjøpte derfor inn en automatisk veibom med betalingsautomat. Men med den enorme tilstrømningen av hytteturister som de har hatt i Øyerfjellet de siste årene, oppdaget de raskt at heller ikke dette var en holdbar løsning i lengden.
- Betalingsautomatene blir for trege når det er mye trafikk. Vi måtte derfor forsøke å finne and