Den siste av Pinkers bøker, Enlightenment Now, som tidligere i år, følger i samme spor: Mennesker i dag lever lenger, er mindre syke, og er rikere, tryggere og lykkeligere - alt som et resultat av opplysningstiden. Her er det mer statistikk som peker i samme rosenrøde retning som i hans tidligere bøker, selv om Pinker her også innrømmer at såkalt «trumpisme» er en trussel mot både fred, handel, helse og klima.
Pessimisme
Den britiske filosofen John Gray er derimot ikke enig i Pinkers optimistiske samfunnsanalyse. I stedet for at uhyrligheter avvikles, oppstår de under nye navn, mener Gray. For eksempel er ikke slaveriet bare et pre-moderne fenomen, men ble reintrodusert i Europa stor skala av nazistene. Det har aldri eksistert flere slaver enn i dag, og slaveauksjoner i Libya, Irak og Syria har blitt annonsert på Facebook. Gray minner oss på at menneskehandel er en blomstrende industri over store deler av verden.
Fremskrittene på den vitenskapelige fronten har misledet oss til å tro at fremskritt også foregår på andre områder, men dette er feil, hevder Gray.
Den akkumuleringen av kunnskap vi har sett innenfor vitenskapen, har ikke hatt en parallell innenfor områder som politikk, etikk og filosofi. Sivilisasjonsfremskritt skjer innimellom, men forsvinner ofte igjen etter noen få generasjoner. Vi har sett bedring av religiøs frihet og rettigheter for kvinner og minoriteter, men vi glemmer at slike forbedringer er reverserbare. Vi kan få tilbakeslag på mange av disse områdene og vi kommer til å få det, spår Gray.
At verden ikke bare går framover, men at vi vil oppleve stadige tilbakeslag, er lett å glemme, for vi mennesker har kort hukommelse, mener Gray. Det kan tilsynelatende se ut til at alt går så mye bedre, men selv om det kan se lyst ut nå, vil det snu og mørkere tider vil komme igjen.
Hva er menneskets natur?
Mens Pinker argumenterer for at menneskets natur er grunnleggende fredsommelig, ser det ut til at Gray står for det motsatte: Mennesker er nærmest onde, vi har en arrogant tro på oss selv og hva vi kan utrette - mens vi i realiteten kommer til å ødelegge kloden.
Uenighet om hvorvidt mennesker grunnleggende er onde eller gode er ikke ny. Den går blant annet tilbake til opplysningsfilosofene Jean Jacques Rousseau og Thomas Hobbes.
Franske Rousseau mente at barn i utgangspunktet er født gode, men at de kan bli korrumpert av møtet med en ond verden. Hobbes på sin side argumenterte for at vår