Som en videreføring av resultatene fra sine to doktorgrader der de skygget og fulgte etter pedagogiske ledere med videokamera i det daglige arbeidet, har de nå undersøkt hvordan styreren samarbeider med de pedagogiske lederne.
- Doktorgradsarbeidet viste at ledelsesoppgavene som pedagogiske ledere gjør som er rettet mot medarbeiderne på avdelingen i barnehagen er varierte og komplekse. Det førte til at vi ble nysgjerrige på hvordan styrerne samarbeidet med de pedagogiske lederne, og hvilken betydning styreren hadde for de pedagogiske lederne spesielt når det gjaldt støtte til medarbeiderledelsen.
Det sier Karin Hognestad, førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Sammen med kollega Marit Bøe har hun intervjuet styrere for å finne ut mer om samarbeidet mellom dem og de pedagogiske lederne. De fortalte om forskningen sin foran nærmere 500 styrere under Styrerkonferansen i Trondheim nylig.
- Samarbeidet med pedagogisk leder er bare en liten del av det som er styrerens oppgaver og roller. Likevel vet vi at personalledelse er noe av det styreren bruker mye tid på i løpet av arbeidsdagen, sier hun.
FAKTA Dette er forskerne
Karin Hognestad er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i barnehageledelse på Masterutdanning i pedagogikk og på Nasjonal lederutdanning for styrere ved USN. Hognestad er leder av Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon (SEBUTI).
Har lang erfaring fra barnehage, og har vært både assistent, pedagogisk leder og styrer.
Marit Bøe er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har lang erfaring som pedagogisk leder i barnehage, underviser i barnehagelærerutdanningen og er faglig ansvarlig for styrerutdanningen på USN.
Bøe er leder for sekretariatet i ekspertutvalg


































































































