Et av hovedmålene med Stavangerprosjektet - Det læ rende barnet er at det skal bidra til økt kunnskap om barns utvikling innenfor og mellom områdene språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse i barnehagealder, og lesing, skriving og regning i skolealder.
Prosjektet som gjennomføres av Universitetet i Stavanger i samarbeid med Stavanger kommune, startet opp i 2007. Torsdag og fredag arrangeres en avslutningskonferanse for å markere slutten på prosjektet og presentere hovedfunnene.
- Vi finner blant annet at det er stor spredning i hva barna mestrer innenfor språk, matematikk, sosial kompetanse og motorikk allerede når de er to og et halvt år, sier Elin Kirsti Lie Reikerås.
Hun er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) ved Universitetet i Stavanger /FILIORUM - nasjonalt barnehageforskningssenter, og prosjektleder for Stavangerprosjektet.
Her er flere hovedfunn fra prosjektet:
Om Stavangerprosjektet
- Stavangerprosjektet - Det lærende barnet, er en tverrfaglig, longitudinell studie som gjennomføres av Universitetet i Stavanger i samarbeid med Stavanger kommune. Prosjektet startet opp i 2007 og avsluttes i 2018.
- Forskerne ser på barns utvikling fra de er 2 år til de går i femte klasse. Målene med prosjektet er:
Bidra til økt kunnskap om barns utvikling fra 2 til 10 år innenfor og mellom områdene språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse i barnehagealder, og lesing, skriving og regning i skolealder. (Når det gjelder matematiske ferdigheter i barnehagealder, har forskerne blant annet sett på om barna kan pusle puslespill, om de kan dele likt med en venn, lager mønster, kan sortere etter farge, om de kan telleramsen, kan dekke bord til et visst antall personer og om de kan forskjell på stor og liten.)
Identifisere tidlige