Samferdsel
16.08.2016
Noen av argumentene mot den nye flypassasjeravgiften /"mangler forankring i både teori og praksis/", skriver artikkelforfatterne.
Det kan ikke stikkes under stol at svært mange av argumentene knyttes til Moss lufthavn, Rygge og lavprisselskapet Ryanair, konstaterer artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: Dirk Rosen/Panoramio Flypassasjeravgiften fikk mye oppmerksomhet før den trådte i kraft 1. juni 2016. Med unntak av miljøorganisasjoner som ønsket høyere avgifter velkommen, var det mange spådommer om de negative konsekvensene.
Les merEn systematisk gjennomgang av motargumentene viser at høringsinstansene har en klar agenda og at enkelte argumenter mangler forankring i både teori og praksis.
Det var betydelige protester mot innføringen av flypassasjeravgiften. Den ilegges per passasjer, innkreves av flyselskapene og implementeres i henhold til vedtak av 14. desember 2015, med mindre modifikasjoner i forhold til opprinnelig forskriftstekst.
Mil