Dagligvarehandelen
05.04.2016
Klarer Coop å få alle de potensielle kundene fra Ica til å bli lojale kunder i de omprofilerte butikkene? Tall fra Gfk til og med januar i år tyder ikke på det.
ICA-OPPKJØPET
- I mars i år skulle alle butikkene fra Ica-oppkjøpet være over på Coopproil. Allerede i januar var mye unnagjort, og tallene viser at Coop langt på vei har klart å få de tidligere Ica-kundene til å handle minst en gang på Coop i løpet av en tremånedersperiode. Men det står dårligere til med lojaliteten, sier markedssjef Hans Haagaas i Gfk til Dagligvarehandelen.
Fått med de fleste kundene Grafen «Penetrasjon» viser hvem som har vært innom og handlet minst en gang de siste tre måneder i de ulike grupperingene. For å følge utviklingen i Coop er både konstellasjonen Ica/Coop, Coop alene og Ica alene målt.
- Coop/Ica sammen lå på det høyeste på 87 prosent penetrasjon av alle private husholdninger, noe som er et naturlig nivå for Coop når alle butikker er samlet i folden. Gapet mellom Coop/Ica (lyseblå) og Coop (gursjegrønn) vil late ut og mye tyder på at dette vil skje på 83 pr
Gå til mediet- I mars i år skulle alle butikkene fra Ica-oppkjøpet være over på Coopproil. Allerede i januar var mye unnagjort, og tallene viser at Coop langt på vei har klart å få de tidligere Ica-kundene til å handle minst en gang på Coop i løpet av en tremånedersperiode. Men det står dårligere til med lojaliteten, sier markedssjef Hans Haagaas i Gfk til Dagligvarehandelen.
Fått med de fleste kundene Grafen «Penetrasjon» viser hvem som har vært innom og handlet minst en gang de siste tre måneder i de ulike grupperingene. For å følge utviklingen i Coop er både konstellasjonen Ica/Coop, Coop alene og Ica alene målt.
- Coop/Ica sammen lå på det høyeste på 87 prosent penetrasjon av alle private husholdninger, noe som er et naturlig nivå for Coop når alle butikker er samlet i folden. Gapet mellom Coop/Ica (lyseblå) og Coop (gursjegrønn) vil late ut og mye tyder på at dette vil skje på 83 pr