Båtmagasinet
07.04.2021
Strengere miljøkrav vil forandre måten vi bekjemper groe på skroget, men det utvikles nye løsninger.
Myndigheter i Norge og resten av verden har tatt et kritisk blikk på bruk av bunnstoff på fritidsbåter. Bruken av giftstoffer i bunnstoffet er i lengre tid blitt overvåket, og miljøkravene er blitt strengere. Nå er blikket også rettet mot bindemiddelet i bunnstoffet, som består av polymerer. Fagfolk er uenig om dette kan defineres som mikroplast.
GRØNNE SKIFTET
Norske fritidsbåter påføres 260 000 liter bunnstoff hvert år, som avgir 146 tonn mikroplast. I tillegg slippes det ut 45 tonn med biocider som kobber i havet (se faktaboks). Det jobbes nå på mange plan for å få redusert dette utslippet. EU jobber med et vann- og biocid-direktiv, men fristen EU har gitt seg selv er allerede gått ut.
- Det er flere land som presser på for et totalforbud mot biocidholdig bunnstoff til fritidsbåter i hele EU. Foreløpig vet vi ikke noe om når beslutningene fra
Gå til medietGRØNNE SKIFTET
Norske fritidsbåter påføres 260 000 liter bunnstoff hvert år, som avgir 146 tonn mikroplast. I tillegg slippes det ut 45 tonn med biocider som kobber i havet (se faktaboks). Det jobbes nå på mange plan for å få redusert dette utslippet. EU jobber med et vann- og biocid-direktiv, men fristen EU har gitt seg selv er allerede gått ut.
- Det er flere land som presser på for et totalforbud mot biocidholdig bunnstoff til fritidsbåter i hele EU. Foreløpig vet vi ikke noe om når beslutningene fra


































































































