Første steg
30.09.2022
Ved hjelp av enkel teknologi kan barn og pedagoger få ytterligere kunnskap om seg selv og naturen.
Denne artikkelen belyser hvordan Ilabekken barnehager bruker teknologi på en enkel, etisk, spennende, bærekraftig og ikke-passiviserende måte.
Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.
Slik lyder rammeplanens føringer for bruk av teknologi i barnehagen. Det er et ufravikelig faktum at teknologi skal implementeres som en del av barns barnehagehverdag. Samfunnsdebatten rundt digital praksis i barnehagen synes derimot å være polarisert og unyansert. Skeptikere ser for seg passive barn som konsumerer tankeløst digitalt innhold i barnehagens treseter. Vår fremste oppgave i arbeidet med å implementere teknologi i barnehagen er derfor å forsikre skeptikerne om at teknologi ikke kommer i stedet for de mer tradisjonelle pedagogiske verktøyene, men som et sunt og berikende tilskudd.
GOPRO-KAMERA
Ilabekken barnehager har erfaring knyttet til bruk av teknologi fra hele 20 år tilbake. Da ble barna utstyrt med hvert sitt Canon Ixus-kamera og boltret seg fritt som fotografer i nærmiljøet. Ideen var å la barna være prosjektets premissleverandører, en tanke som var noe uvanlig den gangen. Tradisjonelt sett har pedagogen stått sentralt i planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid, der målet tilsynelatende besto i å fortløpende kunne krysse av for gjennomførte årsplanmoduler. Pedagogrollen i prosjektene ble derimot mer sekundær, og representerte også et etisk stilskifte der barneblikket ble tillagt en langt større betydning. Jakten på det autentiske barneblikket var også utgangspunktet for ervervelsen av et GoPro-kamera. Med et hodefestet GoProkamera får vi muligheten til å følge barneblikket i sanntid ved hjelp av en egnet skjermenhet.
I prosjektet Livet i Ilabekken fikk gutten som ønsket å seile ned Ilabekken ved barnehagen, i det minste delta i en interaktiv seilas, da vi festet et GoPro-kamera til en parasollfot i plast, og loset den ned den strie bekken v
Gå til medietBarnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.
Slik lyder rammeplanens føringer for bruk av teknologi i barnehagen. Det er et ufravikelig faktum at teknologi skal implementeres som en del av barns barnehagehverdag. Samfunnsdebatten rundt digital praksis i barnehagen synes derimot å være polarisert og unyansert. Skeptikere ser for seg passive barn som konsumerer tankeløst digitalt innhold i barnehagens treseter. Vår fremste oppgave i arbeidet med å implementere teknologi i barnehagen er derfor å forsikre skeptikerne om at teknologi ikke kommer i stedet for de mer tradisjonelle pedagogiske verktøyene, men som et sunt og berikende tilskudd.
GOPRO-KAMERA
Ilabekken barnehager har erfaring knyttet til bruk av teknologi fra hele 20 år tilbake. Da ble barna utstyrt med hvert sitt Canon Ixus-kamera og boltret seg fritt som fotografer i nærmiljøet. Ideen var å la barna være prosjektets premissleverandører, en tanke som var noe uvanlig den gangen. Tradisjonelt sett har pedagogen stått sentralt i planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid, der målet tilsynelatende besto i å fortløpende kunne krysse av for gjennomførte årsplanmoduler. Pedagogrollen i prosjektene ble derimot mer sekundær, og representerte også et etisk stilskifte der barneblikket ble tillagt en langt større betydning. Jakten på det autentiske barneblikket var også utgangspunktet for ervervelsen av et GoPro-kamera. Med et hodefestet GoProkamera får vi muligheten til å følge barneblikket i sanntid ved hjelp av en egnet skjermenhet.
I prosjektet Livet i Ilabekken fikk gutten som ønsket å seile ned Ilabekken ved barnehagen, i det minste delta i en interaktiv seilas, da vi festet et GoPro-kamera til en parasollfot i plast, og loset den ned den strie bekken v