Arkitektur N
24.09.2022
«The Twist» poserte på internasjonale lister over årets vakreste bygninger lenge før dronning Sonja åpnet bygget i august 2019. Etter åpningen er besøkstallene mangedoblet. Hvem sa at signalbyggenes tid var forbi?
Ved hjelp av arkitekt Bjarke Ingels teft for spektakulære fortellinger har kunstsamler, forretningsmann og Kistefos-arving Christen Sveaas lykkes: Prosjektet har gjort Kistefos til åsted for en arkitektonisk happening som løftet det gamle sagbruket fra å være et flott og påkostet, om enn perifert museum på Jevnaker, til å etablere seg som en internasjonalt feiret kunst- og arkitekturdestinasjon. Med prosjektet har storheter som Anish Kapoor og Olafur Eliasson fått selskap av et aldri så lite stykke
starchitecture. Som en slags kindereggarkitektur fortelles vi at bygget både er «en bro, et galleri, og en skulptur på samme tid». Skjønt kinderegg; det er kanskje noe litt mer
Fabergé over det hele, noe opulent og eksklusivt over den velformede brua over Randselva. Dermed evner bygningen noe som er få hus forunt: Som fotogen og gøyal, men også sofistikert kledelig abstrakt, appellerer The Twist både til kjennere av faget og til familier på gjennomkjøring over Jevnaker. Samtidig er kanskje ikke bygningen fullt så banebrytende hybrid som arkitekten gjerne vil ha det til: I arkitekturen er brua som sjanger og galleriet som type nært beslektet, og noen av fagets mest ikoniske verker er nettopp skulpturelle broer med noe attåt: i Kina har man et eget begrep for overdekte broer - lángqiáo - hvor Chengyangbroa kanskje er den mest berømte. Grensebroa «Holzbrücke Bad Säckingen» mellom Sveits og Østerrike kan dateres tilbake til 1200-tallet. I Italia er Rialto i Venezia og ikke minst Ponte Vecchio i Firenze opplagte referanser, hvor traversen over vannet også podes med program. Sistnevntes kobling på Vasarikorridoren og selveste Uffizi (galleriet over alle gallerier) finner også sine paralleller her, hvor brogalleriet blir del av opplevelsesstien rundt i anlegget. Strukturens utfordrende konstruksjon og 60 meter frie spenn skriver seg dessuten pent inn i en arkitekturhistorie av spektakulære fagverksbruer, fra Palladios trebru i Bassano, til Othmar Ammanns stålbroer i New York.
Tuneller over vann. Men i møte med The Twist en varm sommerdag i august går assossiasjonene mine i stedet mot en annen type fagverksbro, nemlig de innebygde, rektangulære trebroene man kanskje best kjenner fra pittoreske landskap i Nord-Amerika. USA alene hadde over 10.000 slike broer på midten av 1800-tallet, men bare et fåtall har over
Gå til medietstarchitecture. Som en slags kindereggarkitektur fortelles vi at bygget både er «en bro, et galleri, og en skulptur på samme tid». Skjønt kinderegg; det er kanskje noe litt mer
Fabergé over det hele, noe opulent og eksklusivt over den velformede brua over Randselva. Dermed evner bygningen noe som er få hus forunt: Som fotogen og gøyal, men også sofistikert kledelig abstrakt, appellerer The Twist både til kjennere av faget og til familier på gjennomkjøring over Jevnaker. Samtidig er kanskje ikke bygningen fullt så banebrytende hybrid som arkitekten gjerne vil ha det til: I arkitekturen er brua som sjanger og galleriet som type nært beslektet, og noen av fagets mest ikoniske verker er nettopp skulpturelle broer med noe attåt: i Kina har man et eget begrep for overdekte broer - lángqiáo - hvor Chengyangbroa kanskje er den mest berømte. Grensebroa «Holzbrücke Bad Säckingen» mellom Sveits og Østerrike kan dateres tilbake til 1200-tallet. I Italia er Rialto i Venezia og ikke minst Ponte Vecchio i Firenze opplagte referanser, hvor traversen over vannet også podes med program. Sistnevntes kobling på Vasarikorridoren og selveste Uffizi (galleriet over alle gallerier) finner også sine paralleller her, hvor brogalleriet blir del av opplevelsesstien rundt i anlegget. Strukturens utfordrende konstruksjon og 60 meter frie spenn skriver seg dessuten pent inn i en arkitekturhistorie av spektakulære fagverksbruer, fra Palladios trebru i Bassano, til Othmar Ammanns stålbroer i New York.
Tuneller over vann. Men i møte med The Twist en varm sommerdag i august går assossiasjonene mine i stedet mot en annen type fagverksbro, nemlig de innebygde, rektangulære trebroene man kanskje best kjenner fra pittoreske landskap i Nord-Amerika. USA alene hadde over 10.000 slike broer på midten av 1800-tallet, men bare et fåtall har over