Handikapnytt
27.10.2016
I løpet av november har alle norske flyplasser fått på plass trappeklatrer. En løsning både Handikapforbundet og FFO er så misfornøyde med at de avslo Avinors invitasjon til å prøve den.
Tre år etter at det ble forbudt, skal det endelig bli slutt på å bære passasjerer ut og inn av flyene. Fire flyplasser skal teste mobile ombordstigningsramper, men foreløpig er det trappeklatrere som er løsningen.
- Godkjent, sier Luftfartstilsynet. - Bare en annen form for bæring, og det er ikke holdbart, protesterer Leif Arild Fjellheim i Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS).
Aldri bæring
Fysisk bæring skal aldri brukes for å få passasjerene om bord på et fly, heter det i den tre år gamle forskriften om universell utforming av lufthavner. Det eneste unntaket er flytypene der det er umulig å bruke rampe eller mekanisk løfting.
En flyttbar rampe er førstevalget - stadig ifølge forskriften. Men Avinor har valgt en billigere løsning og kjøpt inn trappeklatrere i stedet.
- Vi har kjøpt inn trappeklatrerne, og nå må «handling»-folkene våre ha et lite kurs før de settes i drift.
Kirkenes var først, og der var vi på stell 3. oktober. Så ruller det nedover landet helt til vi er ferdige med Røros 29. november, forteller kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.
Det er Medema Norge AS som har fått kontrakten med å levere trappeklatrerne til Avinor.
- Dette er bæring
Samtidig skal fire flyplasser prøve ut mobile ramper, liknende den som en tid har vært i drift på Molde Lufthavn Årø. Det er ennå ikke endelig bestemt hvilke det blir, men ifølge Avinor er det stor sannsynlighet for at rampeløsningen blir testet på lufthavnene i Haugesund, Ålesund, Kristiansund og Evenes.
Leder Leif Arild Fjellheim i Landsforeningen for yggmargsskadde er en av dem som får prøve. Han bo
Gå til mediet- Godkjent, sier Luftfartstilsynet. - Bare en annen form for bæring, og det er ikke holdbart, protesterer Leif Arild Fjellheim i Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS).
Aldri bæring
Fysisk bæring skal aldri brukes for å få passasjerene om bord på et fly, heter det i den tre år gamle forskriften om universell utforming av lufthavner. Det eneste unntaket er flytypene der det er umulig å bruke rampe eller mekanisk løfting.
En flyttbar rampe er førstevalget - stadig ifølge forskriften. Men Avinor har valgt en billigere løsning og kjøpt inn trappeklatrere i stedet.
- Vi har kjøpt inn trappeklatrerne, og nå må «handling»-folkene våre ha et lite kurs før de settes i drift.
Kirkenes var først, og der var vi på stell 3. oktober. Så ruller det nedover landet helt til vi er ferdige med Røros 29. november, forteller kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.
Det er Medema Norge AS som har fått kontrakten med å levere trappeklatrerne til Avinor.
- Dette er bæring
Samtidig skal fire flyplasser prøve ut mobile ramper, liknende den som en tid har vært i drift på Molde Lufthavn Årø. Det er ennå ikke endelig bestemt hvilke det blir, men ifølge Avinor er det stor sannsynlighet for at rampeløsningen blir testet på lufthavnene i Haugesund, Ålesund, Kristiansund og Evenes.
Leder Leif Arild Fjellheim i Landsforeningen for yggmargsskadde er en av dem som får prøve. Han bo


































































































