Arkitektnytt
20.03.2018
En ny flyplass til 5 milliarder kroner og planer om en helt ny miljøinnovativ bydel med nullutslipp og førerløs transport. Bodø har høytflygende mål for fremtiden.
- Hvorfor ikke, spør Stephan Skjelvan, leder for utvikling og innovasjon i Bodø kommune.
- De tester den nye Hyperloop'en i California nå om ett års tid, og fungerer det - hvorfor ikke? Da vil den i så fall bli kommersialisert, og da tenker vi at vårt område kan brukes til det. Til små piloter. Kom hit og eksperimenter i småskala. Gjør feilene her. Og så perfeksjonerer man løsninger, kommersialiserer det og selger det til et gedigent verdensmarked.
I krystallkulen ser Skjelvan uendelig med muligheter. Ny teknologi, nye boliger, ny næring, nye transportmidler, nye energikilder, nye internasjonale samarbeidspartnere. Utenfor kommunehuset i Prinsens gate i Bodø sentrum kan man telle heisekraner. Fire kvartaler med 1400 leiligheter er under bygging. Et nytt rådhus, tegnet av det danske arkitektkontoret Atelier Lorentzen Langkilde (ALL), skal være innflyttingsklart i 2019. For ikke å glemme den nye flyplassen som skal stå ferdig senest i 2026. Da blir Bodø lufthavn flyttet 900 meter sørvest og det gamle flyplassområdet på 3000 dekar vil bli frigjort til byutviklingsformål. Planen nå er å bygge en helt ny bydel der ute. En moderne, miljøvennlig og innovativ ny bit av Bodø med 2500 nullutslippsboliger, nyskapende næring, med fornybar energiproduksjon og førerløse busser og båter.
- Vårt ønske er å tilby dette arealet som en gedigen lekegrind for forskning og utvikling. For planeten er i trøbbel. Så det handler om hvordan vi skal håndtere klima, miljø og forurensningsutfordringene framover, sier Skjelvan.
- Det er byene som er problemet, men også løsningene. Og Bodø er perfekt posisjonert til å ta en nasjonal rolle her. Vi skal ta et ansvar på vegne av Norge. Men vi ønsker også innenfor noen områder å kanskje utgjøre en forskjell for verden.
Nord-Norges nest største by, kjent for sin etterkrigsarkitektur og forsvarets hovedflystasjon, bobler av nye ideer og pågangsmot om dagen. Men hvorfor akkurat her, og hvorfor akkurat nå?
FLYTTEFOT
- Der, peker lufthavnsjef for Nye Bodø lufthavn, Inger-Hilde Tobiassen, mot sydvest på Bodøhalvøya. Der borte skal den nye flyplassen ligge.
Utenfor Avinors kontorer på Bodø lufthavn buldrer to jagerfly over himmelen. Teamet som skal jobbe med å utvikle og bygge den nye lufthavnen, har nettopp flyttet inn i nye lokaler. To av veggene er dekket av vinduer og har utsikt over både den eksisterende rullebanen og flyplassens nye lokasjonen 900 meter unna. Lufthavnsjefen og prosjektdirektør Helge Albertsen er på plass. Etter hvert som prosjektet skrider fram, vil organisasjonen vokse og de tomme skrivebordene fylles opp. Det er mye å gjøre.
- Vi kommer til å vri den litt, forklarer Tobiassen om den nye flystripen der borte.
- Det gjør at vi ikke får innflyvning over bebyggelse. Innbyggerne i Bodø vil merke at de får en flyplass som gir mindre støyplager enn det vi har hatt tidligere. Det gir oss også en operasjonelt bedre lufthavn, for når du flyr inn over hav slipper du å forholde deg til terreng, og du får dermed en sikrere innflyvning.
I tillegg vil den nye terminalen være bedre tilpasset dagens sikkerhetsregler og ha flere butikker og spisesteder.
- Vi
Gå til mediet- De tester den nye Hyperloop'en i California nå om ett års tid, og fungerer det - hvorfor ikke? Da vil den i så fall bli kommersialisert, og da tenker vi at vårt område kan brukes til det. Til små piloter. Kom hit og eksperimenter i småskala. Gjør feilene her. Og så perfeksjonerer man løsninger, kommersialiserer det og selger det til et gedigent verdensmarked.
I krystallkulen ser Skjelvan uendelig med muligheter. Ny teknologi, nye boliger, ny næring, nye transportmidler, nye energikilder, nye internasjonale samarbeidspartnere. Utenfor kommunehuset i Prinsens gate i Bodø sentrum kan man telle heisekraner. Fire kvartaler med 1400 leiligheter er under bygging. Et nytt rådhus, tegnet av det danske arkitektkontoret Atelier Lorentzen Langkilde (ALL), skal være innflyttingsklart i 2019. For ikke å glemme den nye flyplassen som skal stå ferdig senest i 2026. Da blir Bodø lufthavn flyttet 900 meter sørvest og det gamle flyplassområdet på 3000 dekar vil bli frigjort til byutviklingsformål. Planen nå er å bygge en helt ny bydel der ute. En moderne, miljøvennlig og innovativ ny bit av Bodø med 2500 nullutslippsboliger, nyskapende næring, med fornybar energiproduksjon og førerløse busser og båter.
- Vårt ønske er å tilby dette arealet som en gedigen lekegrind for forskning og utvikling. For planeten er i trøbbel. Så det handler om hvordan vi skal håndtere klima, miljø og forurensningsutfordringene framover, sier Skjelvan.
- Det er byene som er problemet, men også løsningene. Og Bodø er perfekt posisjonert til å ta en nasjonal rolle her. Vi skal ta et ansvar på vegne av Norge. Men vi ønsker også innenfor noen områder å kanskje utgjøre en forskjell for verden.
Nord-Norges nest største by, kjent for sin etterkrigsarkitektur og forsvarets hovedflystasjon, bobler av nye ideer og pågangsmot om dagen. Men hvorfor akkurat her, og hvorfor akkurat nå?
FLYTTEFOT
- Der, peker lufthavnsjef for Nye Bodø lufthavn, Inger-Hilde Tobiassen, mot sydvest på Bodøhalvøya. Der borte skal den nye flyplassen ligge.
Utenfor Avinors kontorer på Bodø lufthavn buldrer to jagerfly over himmelen. Teamet som skal jobbe med å utvikle og bygge den nye lufthavnen, har nettopp flyttet inn i nye lokaler. To av veggene er dekket av vinduer og har utsikt over både den eksisterende rullebanen og flyplassens nye lokasjonen 900 meter unna. Lufthavnsjefen og prosjektdirektør Helge Albertsen er på plass. Etter hvert som prosjektet skrider fram, vil organisasjonen vokse og de tomme skrivebordene fylles opp. Det er mye å gjøre.
- Vi kommer til å vri den litt, forklarer Tobiassen om den nye flystripen der borte.
- Det gjør at vi ikke får innflyvning over bebyggelse. Innbyggerne i Bodø vil merke at de får en flyplass som gir mindre støyplager enn det vi har hatt tidligere. Det gir oss også en operasjonelt bedre lufthavn, for når du flyr inn over hav slipper du å forholde deg til terreng, og du får dermed en sikrere innflyvning.
I tillegg vil den nye terminalen være bedre tilpasset dagens sikkerhetsregler og ha flere butikker og spisesteder.
- Vi