AddToAny

BODØ KLAR FOR TAKE-OFF

BODØ KLAR FOR TAKE-OFF
En ny flyplass til 5 milliarder kroner og planer om en helt ny miljøinnovativ bydel med nullutslipp og førerløs transport. Bodø har høytflygende mål for fremtiden.
- Hvorfor ikke, spør Stephan Skjelvan, leder for utvikling og innovasjon i Bodø kommune.
- De tester den nye Hyperloop'en i California nå om ett års tid, og fungerer det - hvorfor ikke? Da vil den i så fall bli kommersialisert, og da tenker vi at vårt område kan brukes til det. Til små piloter. Kom hit og eksperimenter i småskala. Gjør feilene her. Og så perfeksjonerer man løsninger, kommersialiserer det og selger det til et gedigent verdensmarked.
I krystallkulen ser Skjelvan uendelig med muligheter. Ny teknologi, nye boliger, ny næring, nye transportmidler, nye energikilder, nye internasjonale samarbeidspartnere. Utenfor kommunehuset i Prinsens gate i Bodø sentrum kan man telle heisekraner. Fire kvartaler med 1400 leiligheter er under bygging. Et nytt rådhus, tegnet av det danske arkitektkontoret Atelier Lorentzen Langkilde (ALL), skal være innflyttingsklart i 2019. For ikke å glemme den nye flyplassen som skal stå ferdig senest i 2026. Da blir Bodø lufthavn flyttet 900 meter sørvest og det gamle flyplassområdet på 3000 dekar vil bli frigjort til byutviklingsformål. Planen nå er å bygge en helt ny bydel der ute. En moderne, miljøvennlig og innovativ ny bit av Bodø med 2500 nullutslippsboliger, nyskapende næring, med fornybar energiproduksjon og førerløse busser og båter.
- Vårt ønske er å tilby dette arealet som en gedigen lekegrind for forskning og utvikling. For planeten er i trøbbel. Så det handler om hvordan vi skal håndtere klima, miljø og forurensningsutfordringene framover, sier Skjelvan.
- Det er byene som er problemet, men også løsningene. Og Bodø er perfekt posisjonert til å ta en nasjonal rolle her. Vi skal ta et ansvar på vegne av Norge. Men vi ønsker også innenfor noen områder å kanskje utgjøre en forskjell for verden.
Nord-Norges nest største by, kjent for sin etterkrigsarkitektur og forsvarets hovedflystasjon, bobler av nye ideer og pågangsmot om dagen. Men hvorfor akkurat her, og hvorfor akkurat nå?

FLYTTEFOT
- Der, peker lufthavnsjef for Nye Bodø lufthavn, Inger-Hilde Tobiassen, mot sydvest på Bodøhalvøya. Der borte skal den nye flyplassen ligge.
Utenfor Avinors kontorer på Bodø lufthavn buldrer to jagerfly over himmelen. Teamet som skal jobbe med å utvikle og bygge den nye lufthavnen, har nettopp flyttet inn i nye lokaler. To av veggene er dekket av vinduer og har utsikt over både den eksisterende rullebanen og flyplassens nye lokasjonen 900 meter unna. Lufthavnsjefen og prosjektdirektør Helge Albertsen er på plass. Etter hvert som prosjektet skrider fram, vil organisasjonen vokse og de tomme skrivebordene fylles opp. Det er mye å gjøre.
- Vi kommer til å vri den litt, forklarer Tobiassen om den nye flystripen der borte.
- Det gjør at vi ikke får innflyvning over bebyggelse. Innbyggerne i Bodø vil merke at de får en flyplass som gir mindre støyplager enn det vi har hatt tidligere. Det gir oss også en operasjonelt bedre lufthavn, for når du flyr inn over hav slipper du å forholde deg til terreng, og du får dermed en sikrere innflyvning.
I tillegg vil den nye terminalen være bedre tilpasset dagens sikkerhetsregler og ha flere butikker og spisesteder.
- Vi
Gå til mediet

Flere saker fra Arkitektnytt

Torsdag 9. mars vil takbaren på Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo fylles for å markere en milepæl for norske arkitekturblader. Da feires sammenslåingen av Arkitektur-N og Arkitektnytt til papirmagasinet og nettstedet Arkitektur.
Arkitektnytt 02.03.2023
The Plus, Hasle Tre og Sophie Radich skole nominert til Årets Trebyggeri 2022.
Arkitektnytt 02.03.2023
Ja, jeg er «modernist» - hvis det er den rette betegnelsen for en som lar seg begeistre av god moderne design og arkitektur, skriver arkitekt Kim Skaara.
Arkitektnytt 01.03.2023
Innen 31. mars kan man nominere prosjekter til OAFs arkitekturpris 2023.
Arkitektnytt 01.03.2023
Skal Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) favne flere, må styret arbeide med å utvikle en organisasjonskultur som appellerer mer til unge medlemmer.
Arkitektnytt 28.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt