AddToAny

BILEVENTYRET SOM FALT I FISK

Troll kunne blitt en norsk bilsuksess, men pengene som trengtes kom aldri. Regjeringen Gerhardsen fryktet en slik suksess kunne skade salg av norsk fisk til Øst-Europa.
Troll:
LUNDE I TELEMARK: Tre kvarter nordvest for Skien, på det eneste stedet i Norge der en gammel riksvei, en kanal og et jernbanespor krysser hverandre, ligger det lille tettstedet Lunde. Jordbruk og skogbruk dominerer, men det finnes også litt småindustri.
For snart 70 år siden håpet man at Lunde skulle bli sentrum for bilproduksjon i Norge. Kommunen hadde annonsert i riksaviser etter bedrifter som ønsket å etablere seg i Lunde. En av dem som tok kontakt var Per Kohl-Larsen. Etterkrigstidens kjøpsbegrensninger gjorde det vanskelig for vanlige folk å skaffe seg bil, og det ønsket Kohl-Larsen å gjøre noe med. Han ville lage en norsk bil som han håpet ikke ville bli omfattet av de strenge reglene.
Tidlig på 1950-tallet tok han kontakt med daværende statsminister Einar Gerhardsen og fortalte om ønsket om å starte norsk bilproduksjon.
- Gerhardsen var meget interessert i bilprosjektet. Han lovet meg all den støtte jeg trengte. Hvis jeg kunne lage biler, skulle det bli råd med penger. Derfor satte vi i gang, sa Kohl-Larsen i et sjeldent intervju med avisa Fædrelandsvennen tidlig på 1990-tallet.

STOR INTERESSE
I Lunde ble Kohl-Larsen og det som nå var blitt et trekløver, bestående av ham selv, Einar Fjugstad og Bruno Falch, tatt imot med åpne armer. Kommunen skaffet gratis produksjonslokaler i ett år, boliger for de tre og familiene deres, samt et lån på 25.000 kroner.
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

Bussjåfør, kranfører, forbundssekretær, båtbygger, maskinist og museumsvakt - Bjørn Fuglestad (85) jobbet i nesten sju tiår og har vært LO-medlem enda lenger.
Regjeringen overlater spørsmålet om mer pensjonsopptjening til LO og NHO.
Hvis arbeidsgiver nekter å godta sykmelding fra en ansatt, kalles det bestridelse.
Unntakslovene i Ukraina har fram til nå gjort at arbeidsgivere ensidig har kunnet fravike deler av tariffavtalene. Det kan de ikke lenger.
29. oktober: Agiteringskurs, Region Nord - avd. 32 Transport Nord, Thon Hotel Kirkenes 29. oktober: Likestillingskonferanse, Quality Airport Hotel Gardermoen

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt