Dagligvarehandelen
14.05.2024
Grilstad og Mondelez får toppscore av kjøpmenn og butikksjefer i en fersk undersøkelse utført av Spirit Gruppen.
-Vi kjørte en tilsvarende undersøkelse for halvannet år siden i Coop. Nå gjentar vi undersøkelsen i flere kjeder, fordelt på 19 butikker på ulike kanter av landet, forteller managing partner Tom Aulie i Spirit Gruppen til Dagligvarehandelen.
I den forrige undersøkelsen kom Orkla og Tine best ut. Nå må de se seg klart forbigått av Grilstad og Mondelez.
Lokal tilpasning
- Det handler om å være dyktige på lokal tilpasning, samt å se mulighetsrommet i den enkelte butikk. Det er noen leverandører som gjør det veldig bra, mens andre ser ut til å ha kastet inn håndklet litt for fort - og de taper store markedsandeler, sier Aulie, som fastslår at «selgeren er ikke død».
Han kommer også med en pekefinger til butikksjefer som ikke tar lokalmarkedet sitt på alvor.
- Jeg opplever at det er blitt et A-og B-lag. Du har dem som tenker veldig lokalt og som gjør det bra, mens de som helt strømlinjeformet følger kjedekonseptene, ikke gjør det like bra. De som gjør det veldig bra, er de som tilfører det lille ekstra. Vi ser for eksempel at det lønner seg å satse på inspirasjon og matglede, s
Gå til medietI den forrige undersøkelsen kom Orkla og Tine best ut. Nå må de se seg klart forbigått av Grilstad og Mondelez.
Lokal tilpasning
- Det handler om å være dyktige på lokal tilpasning, samt å se mulighetsrommet i den enkelte butikk. Det er noen leverandører som gjør det veldig bra, mens andre ser ut til å ha kastet inn håndklet litt for fort - og de taper store markedsandeler, sier Aulie, som fastslår at «selgeren er ikke død».
Han kommer også med en pekefinger til butikksjefer som ikke tar lokalmarkedet sitt på alvor.
- Jeg opplever at det er blitt et A-og B-lag. Du har dem som tenker veldig lokalt og som gjør det bra, mens de som helt strømlinjeformet følger kjedekonseptene, ikke gjør det like bra. De som gjør det veldig bra, er de som tilfører det lille ekstra. Vi ser for eksempel at det lønner seg å satse på inspirasjon og matglede, s


































































































