Fri tanke
06.12.2016
Hvis det er kunnskap om utøvende religion som er poenget, har Human-Etisk Forbunds fagsjef et forslag som vil fungere bedre enn skolegudstjenester.
Vi hører hele tiden at kunnskapsformidling er et viktig mål med skolegudstjenester, og at dette er noe også elevene som ikke er medlem i kirken kan ha utbytte av. Det kan jo være greit for enhver å få innsikt i andre tradisjoner enn sin egen, argumenteres det.
Les merUnder et frokostmøte i regi av STL - Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn i Oslo i morges, tok fagsjef i Human-Etisk Forbund, Bente Sandvig, dette på alvor og foreslo en ny løsning; Hva om alle elever én gang i løpet av grunnskolen faktisk får seg en tur i kirken og overværer en skikkelig gudstjeneste?
- Skolegudstjenestene fungerer dårlig som kunnskapsformidling, så hvis målet er at elevene skal få se en levende menighet under en ekte gudstjeneste, er det bedre om de drar på en ekte gudstjeneste. På skolegudstjenesten ser de jo bare medelevene sine, sa Sandvig.
Hun skisserte en løsning der dagens skolegudstjenester erstattes med observasjon av utøvende religion i sjette klasse eller senere.
- D