AddToAny

Beitstadsundbrua tar form

Beitstadsundbrua er ei stålkassebru med samvirkende betongdekke i seks spenn. Store drivende isflak på opptil 10.000 m gjorde at bruingeniørene måtte tenke nytt om brufundamenteringen. Løsningen ligger nå skjult under havoverflaten.
Innerst i Beitstadsundet, en fjordarm av Trondheimsfjorden, bygger Statens Vegvesen, v/ den kinesiske entreprenøren Sichuan Road & Bridge Group, i disse dager en ny bru, Beitstadsundbrua. Den er en del av den nye fylkesvei 17 som bygges fra Dyrstad nord for Steinkjer og til Sprova 8,5 km lenger nord. Før ferien ble de fleste brulementene løftet på plass.

FYLKESVEIER HOLDER IKKE DAGENS STANDARD
Den nye vegen går langs Beitstadsundet. I tillegg skal det gjøres tiltak langs den 5,6 km lange strekningen fra Dyrstad til Østvik i Steinkjer. Den økonomiske rammen på bompengeprosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Østvik-Malm er 1,6 mrd. kroner. Nord-Trøndelag fylkeskommune skal betale ca. 50 prosent av summen. Resten skal finansieres med bompenger. Prosjektet forventes å være ferdig bygd i løpet av 2019.
Dagens fv. 17 er svingete og holder ikke dagens standard. Fartsnivåene varierer mellom 40, 50, 60 og 70 km/t. Vegen går også gjennom tettstedet Vellamelen i Steinkjer. Den nye vegen får en moderne standard, bedre kurvatur og det blir fartsgrense på 80 km/t langs hele strekningen.
Også fv. 720 er svingete, og med lav standard. Med ny fv. 720 vil
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt