Vi anerkjenner at dette er en kompleks situasjon. Det finnes ikke én enkel løsning på problemet. Men fra studentenes ståsted er det bekymringsverdig at det brukes så lite tid på å diskutere lærerstudienes innhold og kvalitet. For det er tross alt studiene folk søker seg til. Og det er flere tiltak som kan gjøres for å gi lærerutdanningene et løft, men aller viktigst er at vi får bedre, men også mer, praksis inn i lærerutdanningene.
Det er flere grunner til at praksis er nøkkelen for et løft av lærerstudiene. Den største grunnen til at vi som studerer til å bli lærere velger lærerstudiene er fordi vi ønsker å utgjøre en forskjell for noen. Vi motiveres av å utdanne oss til et yrke hvor vi får jobbe med noe som gir noe ekstra. Derfor mener vi at for å få flere til å søke seg til lærerutdanninger, må vi få mer av yrket inn i utdanningene. For det er gjennom profesjonsmøtene som bl.a. praksis at vi som lærerstudenter får erfaringer med den forskjellen vi kan utgjør