Første steg
20.09.2019
Barn som har gått i barnehager med god kvalitet, får et helt års forsprang på skolen i forhold til barn fra barnehager med dårlig kvalitet.
Det viser en ny studie fra barnehager i Hedmark gjennomført av Høgskolen i Innlandet. 170 barnehager deltok i undersøkelsen.
-De som har gått i kvalitativt gode barnehager, har bedre skolefaglige prestasjoner, bedre grunnleggende ferdigheter og bedre sosial kompetanse enn de som har gått i dårlige barnehager, sier professor Thomas Nordahl, som står bak studien. Han snakket til 750 barnehagefolk på konferansen Nordiske impulser i regi av Utviklingsforum. Kriteriene i undersøkelsen om barnehagekvalitet er barns trivsel, erting, relasjon til voksne, gjenkjennelse av tall og bokstaver, språklige
Gå til mediet-De som har gått i kvalitativt gode barnehager, har bedre skolefaglige prestasjoner, bedre grunnleggende ferdigheter og bedre sosial kompetanse enn de som har gått i dårlige barnehager, sier professor Thomas Nordahl, som står bak studien. Han snakket til 750 barnehagefolk på konferansen Nordiske impulser i regi av Utviklingsforum. Kriteriene i undersøkelsen om barnehagekvalitet er barns trivsel, erting, relasjon til voksne, gjenkjennelse av tall og bokstaver, språklige